Työaikakysymykset puntarissa henkilökohtaisten avustajien sopimusneuvotteluissa
Uuden Heta-tessin neuvotteluja jatketaan tiiviisti. Viime viikon neuvotteluissa olivat esillä kummankin osapuolen tavoitteet eritoten alan työaikateemoihin.
JHL:n neuvottelijat Laura Tuominen ja Hanna Katajamäki korostavat, että työntekijäpuolen tavoitteena on kokonaisuudessaan työntekijöiden työaikaan liittyvien ongelmakohtien perkaaminen sekä etenkin pitkistä työvuoroista maksettavien korvausten parantaminen.
Työnantajapuoli toi neuvottelupöytään toiveen työn mahdollisimman joustavasta järjestämisestä, mikä sallisi erilaisiin avustustarpeisiin vastaamisen.
– Me käymme työntekijöiden osalta läpi mahdollisuuksia selkeyttää työaikamääräyksiä. Lisäksi tarkastelemme mitä muutostarpeita muuttunut lainsäädäntö työaikoihin luo, Katajamäki sanoo.
Tuominen huomauttaa, että työvoimapula ja haasteet palvelujen järjestämisessä lisäävät tarvetta ylityön teettämiselle:
– Tämä osuu kaikkiin sote-palveluihin, ja koskettaa merkittävästi henkilökohtaisen avun kenttää. On tärkeää, että myös henkilökohtaisen avun työnantajamallissa on mahdollista kompensoida työntekijälle joustavasta työn tekemisestä aiheutuva haitta samoin, kuten tapahtuisi silloin, jos hyvinvointialue tuottaisi palvelut itse.
Neuvottelut jatkuvat 21.3., nykyinen Heta-tes on voimassa 30.4.2023 asti.
Henkilökohtaisten avustajien työehtosopimuksen (Heta-tes) allekirjoitusosapuolia ovat JHL ja Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto Heta ry. Työehtosopimus koskee henkilökohtaisen avun työnantajamallia, jossa vammainen henkilö itse tai hänen edustajansa toimii avustajan työnantajana.
Lisätietoja:
Laura Tuominen, vastaava sopimusasiantuntija JHL, 050 4092 460
Hanna Katajamäki, sopimusasiantuntija JHL 050 513 7701