Sähköisissä palveluissamme on käyttökatko ti 5.11. klo 17–19. OmaJHL, omaYhdistys, koulutuksiin ilmoittautuminen ja jäseneksi liittyminen ovat pois käytöstä. Pahoittelemme aiheutuvaa haittaa!
Soten henkilökunnan hyvinvoinnista ei ole varaa säästää hyvinvointialueilla
Hyvinvointialueet painivat talouden säästöpaineiden kanssa. Samaan aikaan valtava sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöpula vaatii panostamaan henkilökuntaan.
JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström painottaa, että työvoimavaltaisella sosiaali- ja terveydenhuollon sektorilla suurin arvo on työntekijöiden osaamisella ja hyvinvoinnilla. Hyvinvointialueiden säästöjä ei yksinkertaisesti ole varaa ottaa henkilöstön selkänahasta.
Ammattiliitto JHL teki sosiaali- ja terveysalojen ja niiden tukipalveluissa työskentelevälle jäsenistölle laajan kyselyn, jossa pyydettiin heidän ratkaisujaan soten henkilöstöpulan selättämiseksi. Kyselyyn tuli lähes 3600 vastausta. Kysely on osa vuosien 2023–2027 samaiseen teemaan liittyvää JHL:n kärkihanketta.
Vastauksista korostuivat erityisesti soten henkilöstön vakavat työhyvinvoinnin haasteet.
– Jos ihmisiä ei ole tekemässä töitä, eivät suomalaiset saa tarvitsemiaan sote-palveluita. Se heikentää koko yhteiskuntamme toiminnan edellytyksiä. Olemme hyvin huolissamme sote-alan työntekijöistä, Ekström korostaa.
Työntekijöiden tilanne on huono, työnantajien ja päättäjien toimet välttämättömiä
Hyvinvointialueiden vuoden 2023 yhteenlaskettu alijäämä on yli miljardi euroa. Kaikki hyvinvointialueet viestivät taloudellisista haasteista. Lisäksi rahoituskehyksen on ennakoitu jatkuvan erittäin tiukkana. (STM 2024:1). Samaan aikaan soten henkilöstöpula on Suomessa vakava (TEM toimialaraportti 2023).
JHL:n kyselystä saamat vastaukset puhuvat vahvasti siitä, että sote-alojen tukalaan tilanteeseen tulee löytyä ratkaisuja ja toimia. Ote kyselyn aineistosta: ”Auttakaa kaikilla mahdollisilla tavoilla meitä, jotka vielä tässä työssä yrittää sinnitellä”.
Tutkimuksen keskeiset tulokset, jotka liittyvät henkilöstön hyvinvointiin ja pitovoimaan ovatkin suurelta osin hyvin huolestuttavia.
Kyselyssä yli 50 prosenttia vastaajista on harkinnut alanvaihtoa viimeisten kolmen vuoden aikana.
Lisäksi vastaajien keskuudessa alan suosittelutodennäköisyys on heikko. Alansa arvostelijoita on lähes kaksi kertaa enemmän kuin suosittelijoita.
– Luvut ovat todella hälyttäviä ja kertovat siitä, että esimiesten, työnantajien ja päättäjien toimet ovat välttämättömiä. Säästöpaineista huolimatta henkilöstöstä on kyettävä pitämään kiinni, muuten henkilöstöpulan paheneminen on edessä, tähdentää JHL:n erityisasiantuntija Miranna Seppälä.
Ammattihenkilöiden jaksamisen tueksi tarvitaan avustavaa ja tukipalveluhenkilöstöä
JHL:n kyselyssä tiedusteltiin: Voiko sosiaalipuolen töissä lisätä avustavien ja tukipalveluhenkilöstön määrää työkuorman helpottamiseksi. Vastaajista 64 % vastasi kyllä, 30 % vastasi en osaa sanoa, 6 % vastasi ei.
Yksi keino sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden työkuorman vähentämiseen on avustavan ja tukipalveluhenkilöstön lisääminen. Kun työtehtävät ovat hyvin organisoituja, voivat he voivat muita ammattilaisia keskittymään paremmin koulutustaan vastaavaan työhön. Tämä tukee työhyvinvointia.
Huomaa hyvä sote-työssä
Kysyttäessä mikä omassa työssä on parasta, vastaajat valitsivat useimmiten ihmisten auttamisen ja asiakkaiden kanssa toimimisen.
Työn parhaat puolet liittyivät auttamiseen, työn monipuolisuuteen ja mahdollisuuteen kouluttautua. Kiinnostus erityisalueisiin, kuten lapsiin tai vanhuksiin, oli niin ikään merkittävää. Vastauksissa korostuivat myös työn itsenäisyys sekä onnistumiset ja muut hyvät kokemukset uran varrelta.
– Päättäjien ja työnantajien on tärkeä tunnistaa edellä mainitut asiat, sillä ne lisäävät soten vetovoimaisuutta ja saavat myös pysymään työssä. Alaa on ylipäänsä hyvä tuoda positiivisesti esiin – kriittisten kohtien lisäksi. Tätä monet vastaajatkin peräänkuuluttivat, toteaa Seppälä.
Useita toimia tarvitaan
Pitkän ajan kuluessa kehkeytynyt ongelma vaatii lukuisia eri tasojen toimia. Kärkihankkeessaan JHL tuo esiin nimenomaisesti liiton jäsenistöltä tulleita ratkaisuja.
– Meillä on parhaillaan analysoitavana yli 31 000 jäsentemme antamaa avointa vastausta. Tulemme tekemään kannanottoja niiden pohjalta sekä julkaisemaan tutkimuksen tuloksia laajemmin nettisivuillamme hankkeen aikana, kertoo JHL:n erityisasiantuntija Miranna Seppälä.
Lue lisää JHL:n toiminnasta sosiaali- ja terveyssektorilla.
Sote-alan kärkihankkeesta löydät lisää täältä.
JHL edustaa sote-aloilla 400 eri nimikettä kuten: hoiva-avustajia, lähihoitajia, sosionomeja, sairaanhoitajia, sosiaalityöntekijöitä, henkilökohtaisia avustajia, kodinhoitajia, tukipalvelutyöntekijöistä esimerkiksi välinehuoltajia, laitoshuoltajia ja ruokapalvelutyöntekijöitä sekä monia muita.
JHL pitää tärkeänä sitä, että sosiaali- ja terveydenhuolto huomioidaan kokonaisuutena. Kaikkien siinä toimivien ammattilaisten työ on arvokasta. Kaikkia tarvitaan.
Lisätietoja:
Håkan Ekström, JHL:n puheenjohtaja
Miranna Seppälä, JHL:n erityisasiantuntija ja soten kärkihankkeen vetäjä miranna.seppala@jhl.fi, puh. 050 444 9867