Rautatiealan palkat nousevat 7,8 % – tällainen on uusi työehtosopimus

Rautatiealan uusi työehtosopimus on kolmivuotinen ja se astuu voimaan huhtikuussa. Palkat nousevat 7,8 prosenttia, ja euromääräiset lisät korottuvat palkankorotusten mukaisesti.
Ammattiliitto JHL:n hallitus hyväksyi rautatiealalle viime viikolla syntyneen neuvottelutuloksen torstaina 20. maaliskuuta. Työnantajapuolen edustaja, Palvelualojen työnantajat Palta, on myös hyväksynyt tuloksen.
Rautatiealan ammattilaisten uudet työehdot ovat siis nyt varmistuneet, ja neuvottelutuloksen sisältö päivitetään alan työehtosopimukseen.
Rautatiealan työehtosopimus on voimassa kolme vuotta
Rautatiealan uusi työehtosopimus on kolmivuotinen (2+1), ja se on voimassa 1.4.2025–31.3.2028.
2+1-malli tarkoittaa sitä, että neuvotteluosapuolet tarkastelevat viimeisen vuoden palkankorotuksia vuoden 2026 marraskuun loppuun mennessä.
Rautatiealan palkat nousevat 7,8 prosenttia
Rautatiealan palkankorotukset noudattavat työehtosopimuskierrokselle muodostunutta yleistä linjaa. Ammattilaisten palkat nousevat 7,8 prosenttia kolmen vuoden aikana.
Palkkaratkaisu on niin sanotusti paikallinen, eli yritykset voivat sisäisesti pääluottamusmiehen kanssa neuvotella palkkaratkaisusta erilaisen.
– Tässä ratkaisussa paikallisesti voidaan sopia korotusten toteutustavoista, ajankohdista ja suuruudesta, mutta perälautana on, mikäli paikallisesti ei päästä sopimukseen, niin yhteensä 7,8 % korotukset kaikille, kertoo JHL:n sopimusasiantuntija Miika Lumitsalo.
Paikallisessa palkkaratkaisussa sovittavia asioita ovat palkantarkistusten toteutustapa, ajankohta ja suuruus. Sopimus tehdään pääluottamusmiehen kanssa 31.5.2025 mennessä, ellei käsittelyajan jatkamisesta sovita.
Jos paikallista palkkaratkaisua ei saavuteta, palkankorotukset jaetaan näin:
- Rautatiealan palkankorotukset 2025: 2,5 %
- Rautatiealan palkankorotukset 2026: 2,9 %
- Rautatiealan palkankorotukset 2027: 2,4 % (ellei muuta sovita)
Palkankorotusten lisäksi seuraavia rautatiealan euromääräisiä lisiä korotetaan palkankorotuksia vastaavilla prosenteilla.
Palkkaliite 1
- työhönsidonnaisuuslisä
- työhönsidonnaisuuslisän täydennysosa
- kielilisä
- kielitaitolisä
- radio-ohjauslisät
- Heittolisä
Palkkaliite 2
- olosuhde/kammiolisä
- hankalan työn lisä
- junakaluston siirtolisä
Palkkaliite 3
- monitoimikuljettajan lisä
Yhteiset
- yötyölisä
- yötyölisä yksivuorotyössä
- pylväs-mastolisä
- luottamusmiespalkkio, työsuojeluvaltuutetun palkkio
Työaikakokeilusta pysyvä työaikamalli
Matkustajaliikenteessä neljä vuotta pilotoitavana ollut keskimääräisen työajan kokeilu lisätään työehtosopimukseen yhdeksi työaikamalliksi.
Pilotista poiketen työaikamalliin tehtiin seuraavat muutokset:
- Jakson maksimituntimäärä on 125 tuntia
- Työntekijälle voidaan suunnitella yksi 3 viikon heittojakso 27 viikon aikana, riippumatta tasoittumisjakson pituudesta.
– Puolin ja toisin kerättyjen kokemusten pohjalta malli päädyttiin lisäämään osaksi työehtosopimusta. Jakson maksimituntimäärää nostettiin pilotoinnista viidellä tunnilla. Heittosakin käytöstä sovittiin ja määriteltiin sille raja-arvot, joiden mukaan sitä voidaan käyttää. Heittosakin käytöstä voidaan sopia myös paikallisesti toisin ja käyttää esimerkiksi niin sanottua vapaaehtoista heittoa, kertoo JHL:n sopimusasiantuntija Miika Lumitsalo.
Työaikalain 5 § alaisen työn osalta poistettiin TES:n 18 § keskimääräisestä työajasta rajaus koskien palkkaliitteitä.
– Jatkossa kaikissa työaikalain 5 § alaisissa töissä voidaan ottaa käyttöön keskimääräinen työaika, Lumitsalo avaa päivitystä.
Päivityksiä paikalliseen sopimiseen ja luottamusmiehille annettaviin tietoihin
Paikallisen sopimisen kattavuutta koskevaa työehtosopimuksen kirjausta muutettiin siten, että pääluottamusmiehen kanssa tehty sopimus sitoo niitä työpaikan työntekijöitä, joihin sovelletaan tätä työehtosopimusta.
– Paikallista sopimista koskevan lainsäädännön muuttuessa oli tärkeää täsmentää paikallisen sopimisen kattavuutta ja selkeyttää kirjausta, Lumitsalo perustelee.
Ulkopuolisen työvoiman käytöstä poistetaan velvoite antaa toteutuneet tiedot luottamusmiehille neljännesvuosittain. Jatkossa työnantajan tulee ilmoittaa pääluottamusmiehelle etukäteen suunnitellusta ulkopuolisen työvoiman käytöstä sekä antaa pyydettäessä selvitys toteutuneesta ulkopuolisen työvoiman käytöstä.
Tilinpäätöstietojen luovuttamisesta poistetaan lakiviittaus vanhaan lakiin. Jatkossa kirjaus kuuluu, että yhteistoimintalain edellyttämät yrityksen tilinpäätöstiedot annetaan henkilöstön edustajille pyydettäessä kirjallisena.
– Velvoite raportoida ulkopuolisen työvoiman käytöstä neljännesvuosittain ei ole käytännön näkökulmasta toimiva tapa toimia vuorovaikutuksessa henkilöstön ja työnantajan välillä. Kirjausta on selkeytetty ja tehty siitä loogisempi, että suunnitellessa ilmoitetaan ja jälkikäteen pyydettäessä annetaan selvitys toteutumista pääluottamusmiehelle. Tilinpäätöstiedot saa työnantajalta jatkossakin pyydettäessä kirjallisena, selkeytetty kirjausta, Lumitsalo avaa.
Muita muutoksia:
- Tuotantopalkkion sopimusmääräyksestä voi jatkossa paikallisesti sopia toisin.
- Työtaistelun ennakkoilmoitusaika muutettiin 4 päivästä 7 päivään.
- Palkkaliitteen 1 tavaravaunujen viankorjaus/ huoltotehtävät
- Lisätty kirjaus: Työnantaja voi päättää suuremman korvauksen maksamisesta, jos se määrää työntekijälle useampia viankorjaus- ja/tai huoltotehtäviä.
- 135 § Koulutus, luokkaopetus muutetaan läsnäkoulutukseksi.
Järjestämme lähitulevaisuudessa luottamusmiehille ja jäsenille tilaisuudet, joissa käydään läpi työehtosopimuksen muutoksia.
Lisätietoja:
Miika Lumitsalo, sopimusasiantuntija, 050 471 3408
Ammattiliittosi JHL neuvottelee lukuisista työehtosopimuksista vuoden 2025 aikana. Seuraa neuvotteluiden etenemistä verkkosivuillamme. Sosiaalisesta mediasta löydät neuvottelu-uutiset tunnisteella #JHLneuvottelee.
Liity JHL:n jäseneksi!
JHL on ammattiliitto rautatiealan ammattilaisille. Jäsenemme työskentelevät muun muassa matkustajaliikenteen konduktööreinä, ratapihatyöntekijöinä, raitiovaununkuljettajina ja metrojunankuljettajina. He vastaavat myös junakaluston, vaunukaluston, raitiovaunujen, metrojen ja kaupunkiraiteiden kunnossapitotöistä.
