Raskoneen työehtosopimukselle pitkä jatko
JHL ja Raskone sekä Palvelualojen työantajat PALTA ovat sopineet uudesta Raskoneen työehtosopimuksesta. Uusi sopimuskausi on 1.1.2024 – 29.2.2028, palkkataulukoihin tulee 3,6 prosentin korotus.
Uusi sopimus parantaa alan palkkoja jo vuoden 2024 tammikuussa. Palkkataulukot ja euromääräiset lisät nousevat 3,6%, lukuun ottamatta yövuorolisää ja työnopastajalisää. Korotus tulee maksuun jo tammikuussa eikä vasta syys–lokakuussa, kuten se olisi tullut niin kutsutuissa yleislinjan sopimuksissa. Hyöty työntekijää kohden on vähintään 700 euroa, joillakin jopa reilusti yli 1000 euroa.
Seuraavat korotukset ovat tulossa jo helmikuussa 2025 ja helmikuussa 2026. Myös nämä korotukset maksetaan reilusti etukäteen. Vuosien 2025 ja 2026 korotukset on sidottu autokorjaamoalan yleissitovan työehtosopimukseen. Vuosi 2027 on niin kutsuttu optiovuosi. Palkankorotuksista pyritään saamaan sopimus 15.2.2027 mennessä. Muuten sopimus päättyy jo 28.2.2027.
Markkinaraha on tuonut muhkeat palkkaliukumat
Reilu vuosi sitten sovittiin uudesta palkanosasta, niin kutsutusta markkinarahasta. Markkinarahan avulla työnantaja voi nostaa ja korjata palkkoja kesken sopimuskauden ilman huolta siitä, että markkinarahana maksettuun osuuteen lisättäisiin vielä yleiskorotukset.
Raskoneessa palkkaliukumat ovat edellisen sopimuskierroksen jälkeen olleet lähes 4 prosenttia. Alan keskiarvo on huomattavasti vähemmän, 1,5 prosenttia. Työntekijöiden kannalta markkinaraha on siis hyvin onnistunut ratkaisu. Myös työantaja on ollut ratkaisuun tyytyväinen. Markkinarahan toimivuutta ja palkkaliukumia ei haluttu vaarantaa. Siksi sovittiin, että yleiskorotus ei koske markkinarahan osuutta.
Tuntuva parannus perhevapaisiin
Muita muutoksia työehtosopimuksessa on mm. perhevapaiden yhdenvertaisuus. Jatkossa synnyttävällä vanhemmalla on 40 päivää palkallista raskausvapaata. Lisäksi palkallista vanhempainvapaata saa 16 päivää. Ei-synnyttävän vanhemman palkallinen vanhempainvapaa paranee huomattavasti, palkallisten päivien määrä nousee 6 päivästä 16 päivään.
Lomarahojen ei makseta jatkossa, jos työsuhde päättyy työntekijästä johtuvista syistä. Itsestä johtuviksi syiksi ei katsota eläköitymistä eikä tuotannollistaloudellisin perustein tai pitkän työkyvyttömyyden takia tehtyä irtisanomista. Käytäntö on sama kuin useissa saman alan työehtosopimuksissa.
Selkeyttä palkkausjärjestelmään
Palkkausjärjestelemään tehtiin muutoksia. Henkilökohtaisen palkanosan maksuperusteita yksinkertaistettiin ja selkeytettiin. Lisäksi palkkiojärjestelmää muutettiin niin, että palkkiota alkaa kertyä entistä pienemmällä myynnillä eikä palkkiossa ole enää ylärajaa. Palkkiota kertyy jatkossa myös suuremmista myynneistä. Lisäksi sovittiin muun muassa, että uusi palkka-arviointi tulee tehdä 4 kuukauden kuluessa oppisopimuksen tai harjoitteluajan jälkeen.
Muutoksia tuli luottamusmiesten korvausten maksamiseen. Työehtosopimukseen kirjattiin vakiintuneita käytäntöjä muun muassa kutsuntatilaisuuden palkallisuudesta.
Palkankorotukset ovat samaa luokkaa kuin alan yleissitovassa sopimuksessa. Korotukset saatiin kuitenkin neuvoteltua muutamaa kuukautta aikaisemmin maksettavaksi. Pitkällä sopimuksella saatiin turvattua Raskoneen säilyminen seuraavat kolme vuotta JHL:n sopimuksen alla. Tämä tarkoittaa työntekijöille vähintään 4 prosenttia parempia tuloja kuin alan yleissitova työehtosopimus.