Oikeuskanslerin ratkaisu suitsii Ruokaviraston alihinnoittelun kuriin ja turvaa toiminnan
Vuosia jatkunut palvelujen alihinnoittelu on sysännyt Ruokaviraston miljoonatappioihin ja koko viraston toiminnan vaakalaudalle. Oikeuskanslerin tuore ratkaisu on merkittävä niin toiminnan jatkuvuuden turvaamiselle kuin henkilöstön hyvinvoinnillekin.
Ruokavirastossa on jo vuosia kärvistelty alijäämäisten budjettien varjossa. Merkittävänä syynä talousongelmiin on ollut palvelujen alihinnoittelu. Henkilöstön jaksaminen on ollut koeteltuna, ja lakisääteisten tehtävien hoitaminen uhattuna.
Ruokaviraston palvelujen myynnin pitäisi kattaa kolmanneksen virastolle aiheutuneista kustannuksista. Ruokavirasto on menettänyt toimintansa alusta alkaen jo vuosina 2019-2022 maksullisen toiminnan alijäämän vuoksi noin 16 miljoonaa euroa. Kertynyt alijäämä aiheuttaa ongelmia tulevalla kehyskaudella jollain toiminnan määrärahat edelleen alenevat.
Ruokavirasto on jo vuosien ajan esittänyt maa- ja metsätalousministeriölle hintojen korotuksia ja vaatinut pikaisia toimia asian korjaamiseksi. Ministeriö ei ole kuitenkaan reagoinut esityksiin vaan vedonnut maatalouden kannattavuuteen ja huoltovarmuuden säilymiseen Suomessa.
Myös JHL on nostanut asiaa useaan otteeseen esille.
Joukko JHL:n, Ammattiliitto Pron ja Julkisalan kouluttelujen neuvottelujärjestön Jukon luottamusmiehiä kanteli Ruokaviraston maksullisten palveluiden alihinnoittelusta oikeuskansleri Tuomas Pöystille maaliskuussa.
Kantelussa todettiin, että suoritteiden hinnoittelu on omakustannusarvon vastaista ainakin lihantarkastuksen osalta. Tämän lisäksi kaikista liiketaloudellisin perustein hinnoitelluista suoritteista ei peritä kustannusvastaavaa hintaa.
Oikeuskanslerin ratkaisulla alihinnoittelu kuriin
Oikeuskanslerin 28. syyskuuta antama ratkaisu velvoittaa Ruokaviraston korjaamaan alihinnoittelun kuntoon ja antaa tilanteen hoitamiseen tiukan määräajan.
Oikeuskanslerin ratkaisussa todetaan, että ministeriön huoli maatalouden kannattavuudesta ja huoltovarmuuden säilymisestä on ymmärrettävä. Siitäkin huolimatta toimivaltaisten viranomaisten on noudatettava maksuperustelakia säädöksineen.
Oikeuskansleri piti tärkeänä, että maa- ja metsätalousministeriö ryhtyy toimiin maksuperustelain noudattamiseksi mahdollisimman pian. Ruokaviraston palvelujen hinnat on saatava kustannnusvastaaviksi viimeistään vuoden 2024 alussa voimaan tulevan uuden maksuasetuksen valmistelun yhteydessä.
Tarkka määräaika Ruokavirastolle on 1.1.2024, ja asian toteutumista myös valvotaan
Päätös parantaa henkilöstön hyvinvointia
Oikeuskanslerin päätöksen myötä viraston budjetti tasapainottuu ja tulee osaltaan turvaamaan toiminnan jatkuvuutta.
Ruokaviraston pääuottamusmies Katri Klingbergin mukaan poliittinen päätöksenteko näyttäisi ajaneen lakien noudattamisen ohitse.
– Kentän paine on ollut kova, kun halutaan tukea maataloutta ja tuottajia. Se, että palveluja on alihinnoiteltu, on tuonut piilotukea tietyille toimialoille, kun yritykset eivät ole maksaneet lakisääteistä hintaa heihin kohdistuneesta valvonnasta. Ja tämän vuoksi veronmaksajien rahoja on käytetty normien vastaisesti. Näin ei saa toimia jatkossa – kyllä ministeriöidenkin on noudatettava lainsäätäjän tarkoitusta.
JHL:n sopimusasiantuntija Erika Mattsson pitää päätöstä merkittävänä. JHL:n luottamusmiehet ovat ajaneet aktiivisesti asiaa jo pitkään ja nyt myös oikeuskansleri on vahvistanut näkemyksen, että Ruokaviraston toiminnassa on korjattavaa.
– Ratkaisun mukaisesti toimittaessa Ruokaviraston rahoitus, toimintaedellytykset ja henkilöstön hyvinvointi paranevat. Nyt on korkea aika muuttaa suuntaa kanslerin viitoittamalle tielle.
Ruokaviraston luottamusmiehet ja JHL seuraavat tilanteen etenemistä.
Ruokavirasto on valtion virasto, jonka toiminnan päämääränä on varmistaa tutkimuksella ja valvonnalla elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu sekä kasvien ja eläinten terveys ja hyvinvointi.
Lisätiedot:
Pääluottamusmies Katri Klingberg, Ruokavirasto, 040 755 9174
Varapääluottamusmies Mira Kankare, Ruokavirasto, 0400 287 413
Sopimusasiantuntija Erika Mattsson, JHL, 0400 461 411