JHL-SOTE: Sotejäsenkysely paljastaa työntekijöiden työkyvyn haasteet – Liki puolet kokee työkykynsä alentuneeksi
Ammattiliitto JHL:n jäsenkyselyn mukaan peräti 44 prosenttia (N=3 459) sotealojen työntekijöistä arvioi oman työkykynsä alentuneeksi tai heikoksi. Työhyvinvoinnin ja työkyvyn kehittämiseen sekä johtamiseen on suhtauduttava viimein vakavasti. JHL:n kyselyn aineisto tarjoaa tähän ratkaisuja.
Sote-sektorilla niin julkisella kuin yksityisellä puolella painitaan mittavien säästöjen kanssa. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL korostaa, että työntekijöiden työkyvyn tukeminen, kuten osa-aikatyön mahdollistaminen ja työhyvinvointiin panostaminen, maksaa itsensä takaisin alentuneina sairauspoissaoloina, pidentyneinä työurina ja henkilöstön pysyvyytenä.
- Näiden toimenpiteiden avulla työntekijät voivat jatkaa työssään pidempään ja terveemmin. Se on inhimillisesti oikein ja tuo kaivattuja säästöjä niin työnantajille kuin yhteiskunnalle, korostaa vastaava työelämäasiantuntija Anne Ranta.
JHL vaatii vahvempia toimia työkyvyn tukemiseksi
JHL:n mukaan työpaikoilla, alueilla ja valtakunnan tasolla tulee tehdä vahvempia toimenpiteitä työntekijöiden työhyvinvoinnin ja työkyvyn tukemiseksi. Liitto painottaa, että lisäksi osa-aikatyön mahdollisuuksia tulee parantaa sote-työpaikoilla, ja että esihenkilöiden, johtajien, henkilöstöhallinnon ja henkilöstön edustajien roolit työkykyjohtamisessa ovat keskiössä.
Koulutusta työkykyjohtamiseen
JHL ehdottaa, että kaikille esihenkilöille, johtajille, henkilöstöhallintoon sekä henkilöstön edustajille tarjotaan koulutusta työkykyjohtamisesta. Se auttaisi parantamaan kykyä tukea työntekijöiden työkykyisyyttä ja ehkäisemään työkyvyn heikkenemistä. Työpaikoilla tehtävät päätökset ovat aina ratkaisevia työntekijöiden työhyvinvoinnin ja työkykyisyyden kannalta.
- Uskomme, että työkykykoulutuksen avulla sote-alan työntekijät saisivat enemmän tukea työkykyhaasteisiinsa työpaikoilla.
Työkyvyn ja osa-aikatyön tukemiseksi on useita keinoja
JHL:ssä analysoitiin kyselyn yli 7000 avointa vastausta koskien työkykyä, työhyvinvointia ja osa-aikatyötä. Koonti vastauksista löytyy täältä.
- Asia on selvästi tärkeä ja kirvoitti paljon ratkaisuehdotuksia. Kehotan päättäjiä ja työnantajia tarttumaan toimeen. Me teemme mielellämme yhteistyötä, Ranta sanoo.
JHL selvittää ratkaisuja alan henkilöstön saatavuuteen
JHL teki sosiaali- ja terveysaloilla sekä niiden tukipalveluissa työskenteleville jäsenilleen kattavan kyselyn, jossa tiedusteltiin alan ammattilaisten näkemyksiä soten henkilöstön saatavuuden ongelmiin.
Vastauksia saatiin lähes 3600 jäseneltä. Avoimia vastauksia kysely tuotti yli 31 000, joita analysoidaan hankkeen aikana. Kysely on osa vuosien 2023–2027 JHL:n sote-alojen kärkihanketta.
- Kärkihankkeessa tulemme kevään aikana analysoimaan kyselyn sote-alan palkkaukseen sekä koulutukseen liittyviä teemoja. Uutisoimme tuloksista ja tuomme niitä päättäjien sekä työnantajien tietoon, kertoo erityisasiantuntija ja kärkihankkeen vetäjä Miranna Seppälä.
Lisätietoja Anne Ranta, vastaava työelämäasiantuntija, anne.ranta@jhl.fi, p. 040 701 8223
Miranna Seppälä, erityisasiantuntija, kärkihankkeen vetäjä, miranna.seppala@jhl.fi, p. 050 444 9767
Löydä oma sote-osaajasi JHL:ssä ja ole rohkeasti yhteydessä!
JHL edustaa sote-aloilla 400 eri ammattinimikettä kuten hoiva-avustajia, lähihoitajia, sosionomeja, sairaanhoitajia, sosiaalityöntekijöitä, henkilökohtaisia avustajia, kodinhoitajia, tukipalvelutyöntekijöitä esimerkiksi välinehuoltajia, laitoshuoltajia ja ruokapalvelutyöntekijöitä sekä monia muita.
JHL pitää tärkeänä sitä, että sosiaali- ja terveydenhuolto huomioidaan kokonaisuutena. Kaikkien siinätoimivien ammattilaisten työ on arvokasta. Kaikkia tarvitaan.