Sähköisissä palveluissamme on käyttökatko ti 5.11. klo 17–19. OmaJHL, omaYhdistys, koulutuksiin ilmoittautuminen ja jäseneksi liittyminen ovat pois käytöstä. Pahoittelemme aiheutuvaa haittaa!
JHL: Koulunkäynninohjaajien asema kirjattava perusopetuslakiin
Koulunkäynninohjaajan tärkeä tehtävä on tukea oppilasta. Ammattiliitto JHL haluaa, että ohjaajista tulisi kiinteä osa koulun henkilöstöä. Tämä vaatii muutoksen perusopetuslaissa.
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL uskoo, että koulunkäynninohjaajan ammattitaitoa voidaan hyödyntää entistä paremmin, kun heidät kiinnitetään osaksi koulun henkilöstöä uudella kirjauksella perusopetuslaissa.
– Moni lapsi tarvitsee oppimiseensa tukea. Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ohella oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan. Tukea on annettava heti, kun tuen tarve ilmenee, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine muistuttaa.
Koulunkäynninohjaaja on lapsen ja nuoren arjessa läsnä oleva turvallinen ja läheinen aikuinen. Hänellä on ammatillinen koulutus, pedagoginen osaaminen sekä oikeanlainen tietotaito lasten ja nuorten ohjaamiseen.
– Koulunkäynninohjaajien ammatillista osaamista voitaisiin hyödyntää nykyistä tehokkaammin, kun he näkyvät paremmin laissa ja opetussuunnitelmissa. Nykyisellään koulunkäynninohjaajia ei edes mainita perusopetuslaissa eikä oppimisen tuen ohjeistuksissa, Niemi-Laine harmittelee.
Tuki toteutetaan opettajien sekä muiden tuen ammattilaisten kanssa monialaisessa yhteistyössä. Yhteistyössä tärkeää on niin pedagoginen asiantuntemus kuin lapsen yksilöllisten tuen tarpeiden tuntemus.
Tällainen yhteistyö auttaa opettajia keskittymään omaan työhönsä ja lisää opettajien työhyvinvointia, kun muut ammattilaiset kuten koulunkäynninohjaajat voivat hoitaa omaa tehtäväänsä opettajan rinnalla.
JHL muistuttaa, että kolmiportaisen tuen malli on kirjattu varhaiskasvatuslakiin ja että oppivelvollisuusikää on nostettu 18 ikävuoteen asti.
– Tämä tarkoittaa opinpolun laajentumista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle asti. Lasten ja nuorten tuen tarpeeseen vastaaminen, kasvun tukeminen, tunnetaitojen ja arjen hallinnan sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistaminen ja edistäminen vaativat koulunkäynninohjaajan työpanosta koko oppivelvollisuuden ajan.
Lisätietoja:
Päivi Niemi-Laine, puheenjohtaja, JHL, 040 702 4772
Hanna Takolander, vastaava koulutuspoliittinen asiantuntija, JHL, 044 075 0850