Keskustoimisto, aluetoimistot sekä palvelunumerot ovat suljettuina 28.–29.11. Päivystys tavarantoimittajille 29.11. klo 10–14: 050 452 6510.
HUS antaa sadoille potkut ja rapauttaa palvelua sekä työhyvinvointia: syynä hallituksen surkea rahoitus hyvinvointialueille
HUS irtisanoo 280 työntekijää yt-neuvotteluiden jälkeen. Irtisanomiset runtelevat erityisen kovalla kädelle tietotekniikan palveluita, joista katoaa noin viidesosa työntekijöistä. Vähennykset heikentävät väistämättä erikoissairaanhoitoa Helsingissä ja Uudellamaalla.
HUS-yhtymän yt-neuvottelut ovat päättyneet, ja sadat ammattilaiset menettävät työnsä. Yhtymä irtisanoo 280 henkeä. HUSista vähenee yhteensä 778 henkilötyövuotta.
Esimerkiksi kaikkien eläköityvien tilalle ei palkata uutta työntekijää eikä kaikkia määräaikaisuuksia jatketa.
Rujojen vähennysten perimmäinen syy on, että valtio ei ole rahoittanut HUSin toimintaa riittävästi. Sama ongelma koskee Suomen hyvinvointialueita, JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström suomii.
– Alueiden rahoitus tulee suoraan valtiolta. Nykyhallituksen politiikka on vetää äärimmäistä säästölinjaa, vaikka se romuttaisi toimivat palvelut. Hyvinvointialueet tarvitsevat verotusoikeuden, jotta ne voivat todella päättää itse, miten palvelut järjestetään. Muuten rahoituspohjan ja palveluiden murentuminen jatkuu jatkumistaan, tavallisten ihmisten ja työntekijöiden kustannuksella, Ekström jyrähtää.
HUSin palvelut heikkenevät potkuaallon seurauksena. Raaseporin sairaalan päivystys siirtyy Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen hoidettavaksi. HUS lopettaa Raaseporissa lähes kaikki toimintonsa psykiatriaa lukuun ottamatta, muut palvelut pitää jatkossa hakea Lohjalta, Espoosta tai vielä kauempaa. Esimerkiksi Hangosta on miltei kahden tunnin matka Meilahden sairaalaan Helsinkiin.
Väenvähennykset osuvat erityisen pahasti tukipalveluihin. Esimerkiksi tietotekniikan työntekijöistä vähennetään noin 20 prosenttia. HUS myös yhdistelee työtehtäviä niin, että hoitologistikon ja vahtimestarin tehtävät poistuvat. Uusi monipalvelutyöntekijän toimikuva sisältää kaikkea mahdollista ruokapalveluissa avustamisesta kassatyöskentelyyn, logistiikkatehtäviin, potilaskuljetukseen ja hoitotarvikkeiden kuljettamiseen.
JHL:n pääluottamusmiehet Niina Koskela ja Jenni Sorvari ovat pettyneitä siihen, että HUS ei ymmärrä tukipalveluiden tärkeyttä. Kun tukipalveluista karsitaan väkeä, hoitohenkilökunta joutuu tekemään entistä enemmän sihteerin tehtäviä ja muita töitä, mikä vie aikaa potilailta.
– Ilmeisesti HUSin johto on unohtanut, että tukipalveluiden tehtäviin vaaditaan pitkä koulutus. Nyt tehtäviä yhdistellään lyhyellä varoitusajalla, ja työntekijät joutuvat opettelemaan uusia, vastuullisia tehtäviä lennosta. Työntekijät ovat jo nyt rasittuneita ja tekevät jatkuvasti ylitöitä. Nämä muutokset lisäävät työn kuormitusta ja työntekijöiden väsymystä entisestään, Koskela ja Sorvari sanovat.
Lisätiedot:
JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström 040 828 2865
Pääluottamusmiehet Niina Koskela, 040 077 1843 ja Jenni Sorvari 040 775 8303