Henkilökohtaisten avustajien työriidan sovittelu keskeytyi – valtakunnallinen lakko jatkuu
Heta-tessin sovitteluyritys keskeytyi torstaina 8.6. Seuraavan kerran neuvottelupöytään istutaan keskiviikkona 14.6.
Tämänhetkinen koko maan kattava alan lakko jatkuu näillä näkymin 12.6. saakka. Lakko koskee avustajia, jotka työskentelevät työnantajamallin mukaisessa henkilökohtaisessa avussa, kuuluvat palkkaryhmään A ja heidän työssään noudatetaan Heta-tessiä.
Henkilökohtaisten avustajien työehtosopimuksen (Heta-tes) allekirjoitusosapuolia ovat JHL ja Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto Heta ry. Työehtosopimus koskee henkilökohtaisen avun työnantajamallia, jossa vammainen henkilö itse tai hänen edustajansa toimii avustajan työnantajana.
Henkilökohtaisten avustajien työnantajamalli tarkoittaa järjestelyä, jossa avun käyttäjä toimii itse työnantajana. Hän on tällöin työnantaja omalle henkilökohtaiselle avustajalleen, ja hän vastaa avustajan palkkaamisesta, palkanmaksusta, työsuhteen ehdoista ja muista työnantajan velvoitteista.
Neuvotteluja helmikuusta lähtien
Edellinen sopimuskausi päättyi 30.4.2023, jonka jälkeen ala on ollut sopimuksettomassa tilassa. Tes-neuvotteluja on käyty ahkerasti jo helmikuulta alkaen, mutta yhteiseen neuvottelutulokseen ei ole päästy.
JHL toivoo ja painottaa nyt varsin pikaisen tuloksen aikaan saamista, sillä työntekijät ansaitsevat arvostusta raskaasta työstään.
Erimielisyydet koskevat edelleen palkankorotusten tasoa sekä pitkien työvuorojen oikeudenmukaista korvaamista työntekijöille.
JHL pitää kohtuuttomana olettamusta, ettei työehtosopimuksella olisi mahdollista korjata työntekijöiden jälkeenjääneitä työehtoja, kuten työaikakorvauksia. Liitto katsoo, että hyvinvointialueiden tulee mahdollistaa työehtojen toteuttaminen ja parantaminen tai tuottaa henkilökohtainen apu omana työnään sote-henkilöstön sotesopimusten mukaisilla ehdoilla.
Eroa umpeen muihin sote-ammatteihin
JHL:n mukaan on kestämätöntä, että vammaisten itsemääräämisoikeutta vahvistavia palveluja toteutetaan polkemalla työehtoja ja palkkoja. Avun käyttäjät ansaitsevat joustavan avun arkeensa ja vapaa-ajalleen, mutta myös työntekijöillä on oikeus oikeudenmukaiseen korvaukseen joustavuudestaan, joka saattaa usein liittyä jopa avun käyttäjän hengen ja terveyden turvaamiseen.
JHL tavoittelee ratkaisua, jossa alan palkkauksen ja työehtojen jälkeenjääneisyyttä kurotaan umpeen muihin sote-aloihin nähden. Lisäksi palkkausta tulisi tarkastella paremmin henkilökohtaisten avustajien vaativan työn näkökulmasta.
Henkilökohtaiset avustajat työskentelevät usein yksin ja hoitavat fyysisesti ja psykososiaalisesti vaativia tehtäviä, joihin voi kuulua esimerkiksi lääkkeenjakoa, haavanhoitoa, katetrointia tai hengityslaitteen käytössä avustamista.
JHL jatkaa neuvotteluja ja pyrkii saamaan aikaan sopimuksen, joka vastaa työntekijöiden tarpeisiin ja parantaa heidän työehtojaan ja palkkaustaan.
Lisätietoja:
Päivi Niemi-Laine, puheenjohtaja, 040 702 4772
Laura Tuominen, sopimusasiantuntija, 050 409 2460
Hanna Katajamäki, sopimusasiantuntija, 050 513 7701