Henkilökohtaisten avustajien sopimuskausi päättyy kuun lopussa – neuvottelutahti tiivistyy
Henkilökohtaisten avustajien uusista työehdoista on neuvoteltu tällä viikolla kahdesti, ja ensi viikolla jatketaan. Ilmassa on vielä keskeneräisiä kysymyksiä, vaikka monessa teemassa on tapahtunut edistystä.
Sopimuskausi päättyy 30.4., joten neuvotteluaikaa on noin pari viikkoa. Mikäli uudesta Heta-tesistä ei syntyisi yhteisymmärrystä tuohon mennessä, siirryttäisiin niin sanottuun sopimuksettomaan tilaan. Voimassa olisi kuitenkin niin sanottu jälkivaikutus, jolloin työtä tehdään entisin ehdoin siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.
JHL:n tavoitteina on edistää avustajien palkkausta, työoloja ja -ehtoja siten, että työntekijöiden on mahdollista sitoutua työhönsä paremmin. Alan haasteita ovat muiden muassa sirpaleiset ja usein osa-aikaiset työsuhteet. Lisäksi avun käyttäjien yksilölliset tarpeet edellyttävät avustajilta moniosaajuutta.
– JHL:n tähtäimenä on palkkausjärjestelmän uudistaminen siten, että se vastaisi henkilökohtaisten avustajien monipuolistuvia työtehtäviä jatkossa entistä paremmin. Nyt on aika huomioida vammaispalvelulain myötä lisääntyvien hoidollisten tehtävien vaativuus. Myös erilaisten tehtävien ja työskentelyolosuhteiden mukanaan tuoma fyysinen ja psykososiaalinen kuormittavuus on tärkeää ottaa huomioon, korostaa JHL:n vastaava sopimusasiantuntija Laura Tuominen.
Hän muistuttaa selvitysten puhuvan sen puolesta, että avustajat pitävät työstään ja arvostavat sitä.
– Mutta palkkaus tulee olla taloudellisesti kannustavaa siten, että alalle voi myös sitoutua. Tällä hetkellä palkan suuruus ei vastaa työn vaativuutta. Myös henkilökohtaiset avustajat ansaitsevat reilut palkankorotukset ja kunnollisen ansiokehityksen.
Myös työajat ja -korvaukset perattava
JHL haluaa nostaa esiin myös tarkennuksia alan työaikoja koskeviin määräyksiin.
JHL:n sopimusasiantuntija Hanna Katajamäki toteaakin, että tällä hetkellä Heta-TES:n työaikoja koskevat määräykset eivät ole esimerkiksi työaikakorvausten osalta kannustavia. Umpeen kurottavaa on verrattuna muihin sosiaalialan sopimuksiin.
– Jotta avun käyttäjien yksilölliset tarpeet voidaan toteuttaa, vaatii se työntekijältä joustavuutta. Alalla tulee ottaa kuitenkin huomioon myös työntekijän tarpeet. Haasteita aiheuttavat niin lyhyet kuin myös pitkät työvuorot, Katajamäki sanoo.
Seuraavan kerran neuvottelupöydän ääreen istutaan ensi viikon keskiviikkona 19.4.
Henkilökohtaisten avustajien työehtosopimuksen (Heta-tes) allekirjoitusosapuolia ovat JHL ja Henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto Heta ry. Työehtosopimus koskee henkilökohtaisen avun työnantajamallia, jossa vammainen henkilö itse tai hänen edustajansa toimii avustajan työnantajana.
Lisätietoja:
Laura Tuominen, vastaava sopimusasiantuntija JHL, 050 4092 460
Hanna Katajamäki, sopimusasiantuntija JHL 050 513 7701