Kesätyöntekijä, liity JHL:n jäseneksi!

Onneksi olkoon, olet saanut kesätyöpaikan! Nyt on erinomainen aika liittyä JHL:n jäseneksi, pidämme yhdessä huolta siitä, että sinua kohdellaan työpaikalla oikein ja reilusti.

Kesätyö edessä? Muista tarkistaa, että ainakin nämä asiat ovat hoidossa:

1. Tee työsopimus, kirjallisena.
  2. Liity JHL:n jäseneksi, autamme ongelmatilanteissa.
  3. Katso, että palkat, lisät ja lomakorvaukset ovat kunnossa.
  4. Tarkista vuorolista. Jos vuoro on sovittu, siitä pitää maksaa.
Pieniä lapsia polkupyörän vaunun kyydissä. Aikuinen ajaa pyörää.

Usein kysytyt kysymykset kesätyöstä

Työehtosopimus eli tes on sopimus alan työehdoista. Sopimuksissa päätetään esimerkiksi palkka, työaika, oikeus vuosilomaan ja sairausajan palkkaan. Sopimukset takaavat JHL:n jäsenille lain minimitasoa paremmat työehdot.

Löydä oman alasi työehtosopimus.

Monesti työsopimuksissa sovitaan koeajasta. Sen kuluessa sekä sinä että työnantajasi voitte purkaa sopimuksen, jolloin työt päättyvät heti. Myös koeaikana purkuun vaaditaan kunnollinen syy.

Kesätyöt ovat käytännössä aina määräaikaisia. Koeaika saa kestää korkeintaan puolet määräaikaisen sopimuksen pituudesta.

Monesti pulmat ratkeavat sillä, että niistä keskustelee oman esihenkilön kanssa.

Jos ongelma on pomo itse, on syytä ottaa yhteyttä JHL:n luottamushenkilöön. He auttavat monissa ongelmissa.

Jos työpaikallasi ei jostain syystä ole luottamushenkilöä, apu löytyy JHL:n aluetoimistosta.

Työpaikalla kaikkien pitää kohdella toisiaan reilusti ja tasa-arvoisesti. Työntekijän kohteluun eivät saa vaikuttaa esimerkiksi ikä, etninen tausta, puhumasi kieli, uskonto, poliittinen toiminta tai seksuaalinen suuntautuminen.

Pyydä työnantajaa selvittämään asia, jos kohtaat tai todistat syrjintää työpaikallasi. Jos meno ei muutu, ota yhteyttä luottamushenkilöösi tai suoraan ammattiliitto JHL:ään. Voit myös ilmoittaa asiasta työsuojeluviranomaiselle.

Muista pyytää työtodistus, jos haluat saada sen. Työnantajan on annettava todistus.

Saat itse päättää, tuleeko todistuksen arviointia siitä, miten olet työsi tehnyt. Työtodistusta voit pyytää myös suullisesti, mutta kirjallinen pyyntö on helpompi todistaa, jos tulee ongelmia. Voit tehdä sen vaikka tällä pohjalla.

Näin teet työsopimuksen

Työsopimus kertoo, kuka tekee töitä, kenelle ja millä ehdoilla. Siinä sovitaan muun muassa työajat, palkat ja lomat, joten sopimus kannattaa tehdä kirjallisesti ja lukea tarkkaan.

• Ketkä ovat sopimuksen osapuolet eli työntekijä ja työnantaja?
  • Onko sopimuksessa koeaikaa ja kauanko se kestää?
  • Kauanko sopimus on voimassa eli onko se määräaikainen vai toistaiseksi voimassa?
  • Mikä on mahdollisen määräaikaisuuden peruste?
  • Milloin työ alkaa?
  • Missä työtä tehdään?
  • Mitkä ovat työtehtäväsi?
  • Mikä on palkka, miltä kaudelta palkka maksetaan, ja sisältyykö palkkaan luontoisetuja kuten esimerkiksi työsuhdematkalippu tai ravintoetu eli lounasseteli?
  • Mikä on työaika?
  • Mihin työehtosopimukseen ehdot perustuvat?
  • Miten vuosiloma määräytyy?
  • Onko sopimuksessa irtisanomisaika? Muista, että määräaikainen sopimus sitoo sekä sinua että työnantajaa.

Voit ladata työsopimuksen mallipohjan esimerkiksi työsuojeluhallinnon sivuilta.

Työehtosopimuksesta (tes) löydät alan minimiehdot, kuten vähimmäispalkat ja palkanlisät. Työsopimus ei saa sisältää huonompia ehtoja kuin kyseisen alan työehtosopimuksessa on sovittu.

Liity JHL:n jäseneksi, autamme myös kesätyön aikana!

Sinun kannattaa liittyä JHL:n jäseneksi oitis, kun olet tehnyt kesätyösopimuksen!

JHL:n luottamushenkilö auttaa, jos esimerkiksi palkanmaksun tai taukojen kanssa tulee ongelmia. Luottamushenkilö valvoo sopimusten noudattamista, auttaa työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä ja ottaa tarvittaessa yhteyttä ammattiliittoon.

Oletko jo JHL:n opiskelijajäsen? Nyt on korkea aika liittyä myös työttömyyskassaan. Voit liittyä kassaan jäsenpalvelu omaJHL:ssä. Näin saat kasaan ansiosidonnaista työttömyyden varalle. Lue lisää opiskelijoiden kassajäsenyydestä.

Mitä JHL:n jäsenyys maksaa?

• Jäsenyyden hinta riippuu siitä, oletko liitossa opiskelijajäsenenä vai tavallisena jäsenenä.
  • Jos olet jo aiemmin liittynyt JHL:n opiskelijajäseneksi ja työttömyyskassaan, liiton jäsenyys on sinulle ilmainen päätoimisten opiskelujesi ajan. Maksat kesätöiden aikana vain kassan jäsenmaksun, joka on 0,3 % tuloistasi.
  • Jos olet liittynyt vain ammattiliiton opiskelijajäseneksi ilman työttömyyskassan jäsenyyttä, jäsenyytesi on kokonaan ilmainen myös kesätöiden aikana. Tarkista, kuka voi liittyä opiskelijajäseneksi.

Kesätyöjäsenyys on huippuedullinen myös varsinaisille jäsenille

JHL on hyvinvointialojen edullisin ammattiliitto. Jos et ole opiskelijajäsen, ja olet liittynyt JHL:ään varsinaiseksi työssäkäyväksi jäseneksi, maksat jäsenmaksua vain 1% kesätöidesi bruttopalkasta. Bruttopalkka on palkka ennen veroja ja muita vähennyksiä. Tarkista jäsenmaksun suuruus laskuristamme.

• Diana on liittynyt JHL:n opiskelijajäseneksi kaksi vuotta sitten. Hän ei kuulu kassaan. Kesätyön alkaessa jäsenyys on hänelle ilmainen.
  • Matti on ollut JHL:n opiskelijajäsen jo neljä vuotta. Päätoiminen opiskelu jatkuu, ja hän päättää kesätyönsä alkaessa liittyä työttömyyskassaan. Kesätyön aikana liiton jäsenyys on hänelle ilmainen, mutta kassan jäsenyys maksaa 0,3 % bruttotuloista. 2 000 euron tuloilla Matti maksaa kassajäsenyydestä vain kuusi euroa kuussa.
  • Marius on JHL:n jäsen, ja kuuluu myös työttömyyskassaan. Hän nauttii Suomen edullisimmasta jäsenmaksusta hyvinvointialoilla. 2 000 euron tuloilla hän maksaa jäsenyydestään vain 20 € kuussa.

Työttömyyskassan ja liiton jäsenmaksut voit vähentää verotuksesta. Lähetämme tiedot maksuista verottajalle puolestasi.

Kattavat jäsenedut heti käytössäsi!

JHL tarjoaa myös kesällä liittyneille jäsenilleen muhkean kattauksen jäsenetuja! Tarjontaan kuuluu muun muassa ilmainen matkavakuutus, risteilyetuja, lomapaikkoja ja alekoodeja.

Palkat, lisät ja lomakorvaukset

Muista tarkistaa palkkakuitti, kun palkka kilahtaa tilillesi. Jos työstä esimerkiksi maksetaan tehtyjen tuntien mukaan, tarkista että olet saanut palkan kaikilta tunneilta. Tarkista myös, että erilaiset ilta,- viikonloppu- ja ylityölisät on maksettu oikein.

Sinulle pitää maksaa lomakorvaus kesätöiden päättyessä, jos et ole ehtinyt lomailla työsuhteen aikana. Lomakorvauksen suuruus riippuu siitä, kuinka pitkään olet tehnyt töitä ja kuinka paljon niitä olet kuukausittain paiskinut. Lisätietoja löydät muun muassa Työelämään.fi-sivustolta.

Seteleitä ja paperi, jossa teksti "palkkalaskelma", JHL:n kesätyöntekijäsivun kuvitus.

Jos listassa on sinulle työvuoro, siitä pitää maksaa

Monessa työssä tehdään töitä työvuorolistan mukaan. Lista pitää tehdä vähintään viikkoa etukäteen, ja sovituista vuoroista tulee maksaa.

Ota vuorolistasta aina valokuva. Jos vuoro perutaan viime tingassa vaikka huonon sään takia, sinulla on oikeus saada palkkaa sovitusta vuorosta.

Kaipaatko lisätietoa?

Löydät tuhdin paketin työelämätietoa muun muassa SAK:n Työelämän pelisäännöt -palvelusta.

Kesätyön kiemuroihin voit perehtyä Akavan, SAK:n ja STTK:n Kesäduunari-infossa.

Tämän sivun tietoja on koottu Kesäduunari-infosta, Työelämän pelisäännöt -palvelusta, Työelämään.fi-sivustolta sekä työsuojeluhallinnon sivuilta.