Koulunkäynninohjaus

Koulunkäynninohjaajat toimivat moniammatillisissa työyhteisöissä, joiden tähtäimenä on luoda tukea tarvitsevalle oppilaalle turvallinen ja kannustava oppimisympäristö. Työ on oppilaan ohjaamista, avustamista ja tukemista oppimisprosessin eri vaiheissa itsenäisyyttä ja omatoimisuutta korostaen.

Aamu- ja iltapäivätoiminta tukee kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja kasvua. Lisäksi toiminnalla edistetään lasten hyvinvointia ja tasa-arvoista osallisuutta yhteiskunnassa sekä ennaltaehkäistään syrjäytymistä.

Ohjaajalta vaaditaan

  • eettistä vastuullisuutta
  • kasvatustietoisuutta
  • ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja
  • kykyä kohdata erilaisuutta.

Kasvatus- ja ohjausalan ammattialafoorumi

Kasvatus- ja ohjausalalla työskenteleville tähtiammattilaisille on perustettu oma keskustelu- ja tapaamisfoorumi. Verkkoalusta on nopea ja helppo väylä olla yhteyksissä saman alan ihmisten kanssa.

Foorumissa mm. keskustellaan työn iloista ja haasteista, annetaan vertaistukea, kehitetään ammattialaa ja pohditaan tulevaisuuden työelämää.

Tietoa ja tukea työssäsi

Liitto on koonnut koulunkäynninohjaajien työstä kattavan oppaan. Tietoa löytyy esimerkiksi kouluttautumisesta alalle ja ammatillisista vaatimuksista, lainsäädännöstä ja vastuukysymyksistä, työturvallisuudesta ja työhyvinvoinnista sekä työehdoista. Opasta voi hyödyntää sisäisessä koulutuksessa ja perehdytyksessä, työyhteisön kehittämisessä tai apuna ohjaajan työn tunnetuksi tekemisessä.


Ammattiliitto JHL pitää huolen työehdoistasi

JHL:n kysyy työstäsi

JHL selvittää koulunkäynnin- ja aamu- ja iltapäivätoiminnanohjaajan työn kokonaiskuvaa, jaksamista ja hyvinvointia vuosittaisella kyselyllä. Näin pystymme seuraamaan työn kehittymistä pitkällä aikavälillä.

Raportti 2025

Raportti 2025 (ruotsiksi)

Raportti 2024

Raportti 2023

Raportti 2022