Spetsprojekt

Inom vår samhällspåverkan vill vi särskilt lyfta fram frågor som märkbart kommer att påverka såväl våra medlemmars arbete som hela samhället både nu och i framtiden. Sådana frågor utses till spetsprojekt.

JHL:s nuvarande spetsprojekt är

• att minska personalbristen inom social- och hälsovården
  • offentliga upphandlingar och beredskap
  • att reformera lagen om småbarnspedagogik
  • reformen av arbetskraftstjänsterna.

Vi har ställt upp mål för dessa projekt och satsar mycket påverkansarbete på att uppnå dem.

JHL:s mål är att

• minska personalbristen inom social- och hälsovården
  • göra JHL-medlemmarnas röst hörd i debatt och bland beslutsfattare.

Personalbristen inom social- och hälsovården är ett allvarligt problem i Finland. Utöver dem som jobbar inom branschen påverkar situationen hela det finländska samhället. Finlands befolkning åldras och behovet av social- och hälsovårdstjänster ökar allt mer. Samtidigt föds allt färre barn i de yngre generationerna. Tillsammans innebär dessa förändringar att den så kallade försörjningskvoten försvagas, det vill säga att det i framtiden finns färre betalare som kan täcka de stigande vård- och omsorgskostnaderna och färre potentiella arbetstagare för social- och hälsovårdsbranschen. Situationen kompliceras även av att många proffs inom branschen kommer att gå i pension inom den närmaste framtiden.

Vi vill medverka i att lösa personalsituationen och delta i åtgärder som gör det lättare för branschen att hitta och hålla kvar arbetstagare.

Vi har författat rekommendationer till social- och hälsovårdsministeriet, och arbetet är fortgående.

Ansvarig för projektet: Miranna Seppälä 050 4449 767 / miranna.seppala@jhl.fi

JHL:s mål är att

• offentliga tjänster även i framtiden ska produceras offentligt
  • in house-bolagens ställning ska säkras
  • försörjningsberedskapen ska upprätthållas för att trygga att tjänsterna fungerar även under undertagsförhållanden,  även sådana tjänster som lagts ut till privatsektorn.

Samarbete både kommuner emellan och mellan kommuner och välfärdsområden gör tjänster smidigare och stöder försörjningsberedskapen. Det är viktigt, eftersom kommuner och välfärdsområden måste kunna ta hand om tjänsterna inte bara i normalläget, utan även i undantagssituationer.

Med försörjningsberedskap tryggas de tjänster som behövs för att vardagen ska rulla så ostört som möjligt även under krig eller motsvarande kriser. Vi uppmuntrar kommuner och välfärdsområden att även i fortsättningen sköta sina uppgifter med hjälp av in house-verksamhet, som redan nu har en viktig roll för försörjningsberedskapen.

När försörjningsberedskapshelheten planeras och utvecklas är det också viktigt beakta att de nödvändiga stödtjänsterna, till exempel kosthåll och rengöring. Dessa tjänster är kritiska i undantagssituationer.

Ansvarig för projektet: Keijo Karhumaa 040 525 7852 / keijo.karhumaa@jhl.fi

JHL:s mål är att

• våra medlemmars behörighet ska tryggas även i den nya lagen om småbarnspedagogik och det ska finnas genuina möjligheter att avancera inom branschen
  • att öka branschens attraktivitet och förmåga att hålla kvar arbetstagare.

Den nya lagen om småbarnspedagogik, som träder i kraft 2030, ändrar personaldimensioneringen inom småbarnspedagogiken på ett sätt som hotar lämna många barnskötare arbetslösa.

Vi arbetar för att barnskötare ska behålla sin behörighet även i den nya lagen och ha möjligheter till fortbildning.

JHL har publicerat flera utlåtanden samt utformat initiativ och resolutioner under de olika skedena av lagstiftningsprocessen. Vi har deltagit i höranden och träffat beslutsfattare för att diskutera småbarnspedagogiken. Vi har också pilottestat studiestigar för socionomstudier och studier som skulle ge behörighet som lärare i småbarnspedagogik.

Vi arbetar även för tydliga tillämpningsanvisningar för lagen, så att alla arbetsplatser skulle följa samma regler.

Ansvarig för projektet: Hanna Takolander 044 0750 850 / hanna.takolander@jhl.fi

JHL:s mål är att

• trygga anställningsvillkoren för personal som övergår från staten till kommunsektorn
  • främja att arbetskraftstjänsterna ska ha tillräcklig personal, få tillräcklig finansiering och motsvara kundernas och kommunernas behov.

Den 1 januari 2025 övergår ansvaret för arbetskraftstjänsterna från staten till kommunerna eller till samarbetsområden som består av flera kommuner.  AN-byråernas personal kommer alltså inte längre att arbeta för staten, utan för kommunerna. Arbetsgivarbytet innebär bland annat att kollektivavtalet byts ut.

Riksomfattande omställningsförhandlingar hölls under hösten 2023. Under år 2024 har förhandlingar förts inom sysselsättningsområdena, vid AN-byråerna och i kommunerna.  JHL:s representanter deltar i förhandlingarna. Vi anser att en noggrann genomgång av alla åtgärder som påverkar personalens ställning inom sysselsättningsområdena är viktig.  JHL:s mål är att ingen arbetstagare som övergår från staten till kommunerna ska lämnas ensam.  Vi stöder våra medlemmar i samarbetsförhandlingar på såväl ämbetsverksnivå som regional nivå och kommunnivå. JHL:s förtroendemän deltar i förhandlingarna och bevakar våra medlemmars intressen. JHL deltar även i de kommunala förberedelserna och är redo att sköta såväl nya som gamla medlemmars intressebevakning.

Ansvarig för projektet: Kristian Karrasch kristian.karrasch@jhl.fi