Medlemskortet blir helt mobilt i årsskiftet
Fackförbundet JHL slutar med plastkort i slutet av i år. Från och med 2025 blir alla medlemskort mobila, så alla medlemsförmåner och medlemstjänster finns till hands i telefonen hela tiden.
JHL:s traditionella plastmedlemskort upphör att gälla i årsskiftet. Just nu är det alltså särskilt viktigt att kontrollera att dina kontaktuppgifter i mittJHL stämmer.
Under december får du en länk till mobiltelefonnumret du meddelat, och via länken kan du ladda ner ditt nya kort och ta det i bruk genast i början av 2025.
Kom ihåg att kolla att dina kontaktuppgifter i mittJHL stämmer!
Mobilkortet är redan bekant för en del av våra medlemmar; ungefär en fjärdedel av medlemskåren har redan tagit det i bruk.
Om det är första gången du tar i bruk mobilkortet, klicka på länken du får per SMS och registrera dig. När du har skapat ett användarnamn och ett lösenord laddas medlemskortet upp till appen MagMa Lompakko. Du behöver inte ladda ner appen separat.
Vad ska jag göra om jag inte har en smarttelefon?
Ingen fara. Från och med december kan du också skriva ut ett medlemsintyg i mittJHL. Om du inte själv har en skrivare, kan du skriva ut intyget till exempel på biblioteket.
Observera att intyget inte är ett försäkringsintyg, endast ett intyg över ditt medlemskap, såsom medlemskortet.
Alltid uppdaterat
I mobilkortet kan du lätt kontrollera alla medlemsförmåner som är i kraft just nu. Förmånerna uppdateras automatiskt, så du har alltid tillgång till aktuell information.
Ingen risk att tappa bort kortet
Ett mobilt medlemskort går inte att tappa bort. Om du i misstag tar bort kortet från telefonen eller byter telefon, kan du beställa ett nytt kort i mittJHL och ladda ner det när som helst.
Försäkringar kräver inget medlemskort
Är du orolig för hur medlemsförsäkringarna, till exempel reseförsäkringen fungerar utan ett fysiskt kort?
Medlemsförsäkringarna är inte bundna till kortet, och du behöver inte ett fysiskt kort för att intyga att din försäkring är i kraft.
Om du behöver ett reseförsäkringsintyg kan du skriva ut ett ur Turvas nättjänst eller kontakta Turvas kundbetjäning som kan skicka intyget till dig.
Om du kan finska rekommenderar vi varmt appen TaskuTurva, som utöver ditt försäkringskort också innehåller anvisningar för nödsituationer samt möjlighet att söka läkare och vårdplats.
Kom alltid ihåg att kontrollera att du har skött dina medlemsavgifter innan du åker på en resa. Försäkringarna är i kraft bara när medlemskapet är i skick.
I akuta nödsituationer finns hjälp att få även om du inte har med dig något kort eller intyg alls. SOS International, som Turva är delägare i, upprätthåller en resetjänst som har tillgång till alla nödvändiga försäkringsuppgifter. Resetjänsten betjänar även på svenska och är öppen dygnet runt, året runt. Även denna tjänst förutsätter att ditt medlemskap är i sin ordning.
Bättre för miljön
JHL vill ta sitt ansvar för miljön och välja mer miljövänliga tillvägagångssätt. Vi har förbundit oss till att minska våra miljö- och klimatavtryck och har bland annat fått ett Green Office-certifikat.
Att inte längre producera plastkort stöder dessa målsättningar, eftersom det krävs avsevärda mängder plast för att regelbundet skicka ett nytt kort till alla våra medlemmar.