Serviceavbrott i våra elektroniska tjänster fredagen den 5 november kl. 17–19. MittJHL, minFörening, kursanmälan, och möjligheten till anslutning som medlem är ur bruk. Vi beklagar de olägenheter som detta förorsakar!
JHL: Skolgångshandledarnas ställning borde skrivas in i lagen om grundläggande utbildning
Skolgångshandledarnas viktiga uppgift är att stöda eleverna. Fackförbundet JHL vill att handledarna ska bli en permanent del av skolans personal. Detta kräver en ändring i lagen om grundläggande utbildning.
Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL tror att man kunde få ut allt större nytta av skolgångshandledarnas yrkeskunskap om de blev en del av skolans personal genom en ny inskrivning i lagen om grundläggande utbildning.
– Många barn behöver stöd för att lära sig. Enligt lagen om grundläggande utbildning har eleven utöver utbildningen i läroplanen rätt att få elevvård och tillräckligt stöd för inlärning och skolgång under hela grundutbildningen. Stöd måste erbjudas genast när behovet framkommer, påminner JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.
Skolgångshandledare är trygga vuxna som är närvarande i barns och ungas liv och står dem nära. De har en yrkesutbildning, pedagogisk kompetens och de rätta kunskaperna och färdigheterna för att handleda barn och unga.
– Skolgångshandledarnas yrkeskunskaper kunde vara till ännu större nytta om de fick bättre synlighet i lagen och läroplanerna. I nuläget nämns skolgångshandledarna inte ens i lagen om grundläggande utbildning eller i anvisningarna för inlärningsstödet, beklagar Niemi-Laine.
Stödet är ett multiprofessionellt samarbete mellan lärare och andra proffs. Både pedagogisk sakkunskap och kunskap om barns individuella stödbehov är viktiga för samarbetet.
Samarbetet hjälper lärare fokusera på sitt eget arbete och förbättrar deras arbetshälsa, när andra proffs såsom skolgångshandledare kan sköta sina uppgifter vid deras sida.
JHL påminner om att modellen om att trestegsstödet är skrivits in i lagen om småbarnspedagogik och läropliktsåldern har höjts till 18 år.
– Det betyder att studiestigen breddats från småbarnspedagogiken ända till andra stadiet. Att tillgodose barns och ungas behov, stöda deras uppväxt, stärka deras känslomässiga färdigheter, vardagshantering och välbefinnande som helhet kräver skolgångshandledares arbetsinsats under hela läroplikten.
Mer information:
Päivi Niemi-Laine, ordförande, JHL, tfn 040 702 4772
Hanna Takolander, ansvarig sakkunnig i utbildningspolitik, JHL, 044 075 0850