Serviceavbrott i våra elektroniska tjänster fredagen den 5 november kl. 17–19. MittJHL, minFörening, kursanmälan, och möjligheten till anslutning som medlem är ur bruk. Vi beklagar de olägenheter som detta förorsakar!
JHL och de övriga fackorganisationerna inom småbarnspedagogiken hälsar regeringsförhandlarna: Dags att satsa på småbarnspedagogiken!
Branschens fackförbund kräver ändringar i lagen om småbarnspedagogik. Tillräckliga personalresurser inom småbarnspedagogiken måste tryggas och barnens behov av omsorg och stöd för sin individuella utveckling beaktas bättre under nästa regeringsperiod.
Satsningar på småbarnspedagogiken behövs under följande regeringsperiod
Lagen om småbarnspedagogik fastställer 10 mål för småbarnspedagogiken. Målsättningarna är bra, men den nuvarande personaldimensioneringen i daghemmen, de otillräckliga resurserna och personalbristen gör målen svårare att nå.
Det finns många sätt att förbättra småbarnspedagogikens kvalitet. Yrkesorganisationerna som representerar den småbarnspedagogiska personalen föreslår tillsammans följande ändringar för följande regeringsperiod.
- Förhållandet mellan antalet barn och antalet arbetstagare i daghemmen fastställs med s.k. relationstal i förordningen om småbarnspedagogik. Barn som har fyllt tre år har två olika relationstal (1:7 och 1:13) beroende på hur många timmar om dagen de deltar i småbarnspedagogiken. Detta försätter barnen i en sinsemellan ojämlik ställning och ökar storleken på barngrupperna. Barnen deltar i småbarnspedagogiken som hela individer även om de är på plats en kortare tid. Alla barn som fyllt tre år borde ha samma relationstal, 1:7.
- Barn börjar i småbarnspedagogiken verksamhetsåret runt. Man borde inte fylla barngrupperna till bristningsgränsen redan i början av verksamhetsåret. På så vis förutser man förändringar under verksamhetsåret samt säkerställer att varje barn får en daghemsplats så nära hemmet som möjligt och att man kan beakta barnens behov av stöd.
- Vissa barn behöver mer stöd för sin utveckling, sitt lärande och sitt välbefinnande. När ett individuellt behov av stöd noteras måste man omedelbart se till att barnet får ändamålsenligt stöd. Stödet kan vara strukturellt, pedagogiskt eller behandlingsmässigt. Strukturella former av stöd är bl.a. att minska barngruppens storlek samt att öka antalet arbetstagare och deras kunnande. Strukturellt stöd kräver verkliga, tillräckliga resurser så att stödet kan förverkligas och gruppens verksamhet kan hålla hög kvalitet. Strukturella former av stöd borde tas i bruk mer än i nuläget.
- Personalen inom småbarnspedagogiken måste utbildas för alla småbarnspedagogiska uppgifter utgående från behovet. Även vikarie- och ersättararrangemang kräver hållbara lösningar för att trygga tillräcklig personal för hela dagisets verksamhetstid. Detta tryggar så hållbara interaktionsförhållanden mellan barnen och personalen som möjligt och låter barnen växa upp i en bekant grupp.
Den tidiga barndomen är en särskilt intensiv och viktig tid för utveckling och lärande. När alla barn får det stöd de behöver inom småbarnspedagogiken bär det långt in i framtiden. Nu behövs handlingar för att trygga en god uppväxt för alla barn.
Det är dags att satsa på småbarnspedagogiken.
Päivi Niemi-Laine, ordförande
Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL
Katarina Murto, ordförande
Undervisningssektorns fackorganisation OAJ
Minna Leppäkorpi, ordförande
Suomen Lastenhoitoalan Liitto SLaL
Silja Paavola, ordförande
Finlands närvårdar-och primärskötarförbund SuPer
Jenni Karsio, ordförande
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia
Millariikka Rytkönen, ordförande
Tehy
Anitta Pakanen, ordförande
Småbarnspedagogikens Lärarförbund SLF