Järnvägsbranschens löner stiger med 7,8 procent – så här ser branschens nya kollektivavtal ut

Järnvägsbranschens nya kollektivavtal är treårigt och det träder i kraft i april. Lönerna stiger med 7,8 procent och tilläggen i euro höjs enligt löneförhöjningarna.
Fackförbundet JHL:s styrelse godkände förhandlingsresultatet för järnvägsbranschen torsdagen den 20 mars. Arbetsgivarsidans representant, Servicearbetsgivarna Palta, har också godkänt resultatet.
De nya arbetsvillkoren för spårproffsen är nu alltså säkrade och förhandlingsresultatets innehåll uppdateras i branschens kollektivavtal.
Järnvägsbranschens kollektivavtal gäller i tre år
Järnvägsbranschens nya kollektivavtal är treårigt (2+1). Avtalet är i kraft 1.4.2025–31.3.2028.
2+1-mallen innebär att förhandlingsparterna granskar senaste årets löneförhöjningar före utgången av november 2026.
Järnvägsbranschens löner stiger med 7,8 procent
Järnvägsbranschens löneförhöjningar följer den allmänna linje som utformades i kollektivavtalsförhandlingarna. Proffsens löner stiger med 7,8 procent under tre år.
Lönelösningen är så att säga lokal, dvs. företagen kan internt förhandla om en annan lönelösning med huvudförtroendemannen.
– I denna lösning kan man lokalt avtala om sätten, tidpunkterna och storleken på förhöjningarna men stupstocken är att om man inte lokalt når ett avtal, gäller 7,8 procents förhöjningar för alla, konstaterar JHL:s avtalsexpert Lumitsalo.
Saker som avtalas i den lokala lönelösningen är hur lönejusteringarna genomförs samt deras tidpunkt och storlek. Avtalet upprättas med huvudförtroendemannen senast 31.5.2025, om man inte kommer överens om en förlängning av behandlingstiden.
Om en lokal lönelösning inte nås, fördelas löneförhöjningarna enligt följande:
- Järnvägsbranschens löneförhöjningar 2025: 2,5 %
- Järnvägsbranschens löneförhöjningar 2026: 2,9 %
- Järnvägsbranschens löneförhöjningar 2027: 2,4 % (om det inte avtalats om annat)
Utöver löneförhöjningarna höjs följande tillägg i euro inom järnvägsbranschen med motsvarande procentsatser för löneförhöjningar.
Lönebilaga 1
- tillägg för bundenhet till arbete
- kompletteringsdel till tillägg för bundenhet till arbete
- språktillägg
- tillägg för språkkunskaper
- radiostyrningstillägg
- lönetillägg för förare som arbetar där det behövs vid en viss tidpunkt.
Lönebilaga 2
- miljötillägg/tillägg för slutet rum
- tillägg för besvärligt arbete
- tillägg för flytt av tågmateriel.
Lönebilaga 3
- tillägg för chaufförer som utför vissa andra uppgifter.
Gemensamma
- nattillägg
- nattillägg i enskiftsarbete
- stolp- och masttillägg
- förtroendemannaavtal, arbetarskyddsfullmäktiges arvode.
Arbetstidsförsök blir permanent arbetstidsmodell
Försöket med genomsnittlig arbetstid, som pilottestats i fyra år inom passagerartrafiken, läggs till kollektivavtalet som en arbetstidsmodell.
Till skillnad från pilotprojektet gjordes följande ändringar i arbetstidsmodellen:
- Periodens maximiarbetstid är 125 timmar.
- Man kan planera en 3 veckors period med en så kallad heittojakso, en slags dejoureringsperiod för arbetstagaren under 27 veckor, oberoende av utjämningsperiodens längd. (Heittojakso innebär att arbetstagaren får en arbetsskiftsförteckning som endast visar planerade lediga dagar, och de egentliga arbetsskiften meddelas alltid av driftsplaneringen under perioden i fråga.)
– Utifrån erfarenheter som samlats in från alla parter beslöt man att lägga till modellen som en del av kollektivavtalet. Det maximala antalet timmar per period höjdes från pilotperioden med fem timmar. Man kom överens om hur anställda i jourberedskap kan användas och fastställde gränsvärden för detta jourarbete. Man kan även lokalt komma överens om att använda anställda i jourberedskap på annat sätt och till exempel använda frivillig jourberedskap.
I fråga om arbete som omfattas av 5 § i arbetstidslagen avskaffades från kollektivavtalets 18 § den genomsnittliga arbetstidens begränsning gällande lönebilagor.
– I fortsättningen kan man i alla arbeten som omfattas av 5 § i arbetstidslagen ta i bruk en genomsnittlig arbetstid, kommenterar Lumitsalo.
Uppdateringar gällande lokala avtal och den information som meddelas till förtroendemän
Inskrivningen i kollektivavtalet om lokala avtalets omfattning ändrades så att avtalet med huvudförtroendemannen är bindande för de arbetstagare på arbetsplatsen på vilka detta kollektivavtal tillämpas.
– När lagstiftningen om lokala avtal ändras var det viktigt att precisera omfattningen av lokala avtal och att förtydliga inskrivningen, motiverar Lumitsalo.
Skyldigheten att kvartalsvis lämna förverkligade uppgifter till förtroendemännen slopas i fråga om anlitande av utomstående arbetskraft. I fortsättningen ska arbetsgivaren meddela huvudförtroendemannen om den på förhand planerade användningen av utomstående arbetskraft samt på begäran lämna en redogörelse för hur den faktiska användningen sett ut.
I fråga om utlämnande av bokslutsuppgifter stryks laghänvisningen till den gamla lagen. I fortsättningen lyder inskrivningen att de bokslutsuppgifter om företaget som samarbetslagen förutsätter ges på begäran i skriftlig form till personalrepresentanterna.
– Skyldigheten att rapportera om anlitande av utomstående arbetskraft kvartalsvis är i praktiken inte ett smidigt sätt att samverka mellan personal och arbetsgivare. Inskrivningen har förtydligats och gjorts mer logisk. I samband med planeringen meddelar och lämnar (samt på begäran i efterhand) man en redogörelse för hur genomförandet utfallit till huvudförtroendemannen. Bokslutsinformationen fås även fortsättningsvis av arbetsgivaren på begäran och i skriftlig form. Inskrivningen har förtydligats, beskriver Lumitsalo.
Övriga ändringar:
- I fortsättningen kan man lokalt avtala om en annan lösning om produktionsarvodets avtalsbestämmelse.
- Tiden för förhandsvarsel om stridsåtgärder ändrades från 4 dagar till 7 dagar.
- Lönebilaga 1 reparation/underhåll av godsvagnar
- Tilläggsinskrivning: Arbetsgivaren kan besluta om utbetalning av en större ersättning om den ålägger arbetstagaren flera reparerings- och/eller serviceuppgifter.
- 135 § Utbildning, klassundervisning ändras till närutbildning.
Inom den närmaste framtiden kommer vi att ordna evenemang för förtroendemän och medlemmar där vi går igenom förändringarna i kollektivavtalet.
Mer information:
Miika Lumitsalo, avtalsexpert, 050 471 3408
Fackförbundet JHL förhandlar om flera kollektivavtal under åren 2024–2025. Följ förhandlingarna här på vår webbplats.
Bli medlem!
JHL är Finlands mångsidigaste fackförbund. Våra medlemmar har cirka tusen olika yrkesbeteckningar inom välfärdssektorn eller offentliga tjänster. Vare sig du är social- och hälsovårdsproffs, pedagog, städare, kosthållsarbetare, sekreterare, väktare eller konduktör är vi fackförbundet för dig!
