Finavias nya kollektivavtal: löneförhöjningar i tre omgångar, miljöfrågor tas med i samarbete

JHL:s styrelse godkände det nya kollektivavtalet för Finavia i början av mars. Det nya avtalet är i kraft till 2028, och medför såväl löneförhöjningar som bättre anställningsvillkor.
JHL:s styrelse godkände resultatet för Finavia Oyj:s kollektivavtalsförhandlingar den 6 mars 2025.
De andra avtalsparterna i förhandlingarna var fackförbundet Pro, De högre tjänstemännen YTN och Finavia, som är ett av medlemsföretagen i Servicearbetsgivarna Palta. Finavias ledning ansvarar för förhandlingarna om den företagsspecifika delen av avtalet.
Avtalet löper ut 2028
Finavias kollektivavtal är en del av kollektivavtalet för Paltas specialbranscher. Avtalsperioden och löneförhöjningarna följer därmed detta avtal.
Det nya kollektivavtalet är i kraft från och med början av mars. Avtalet löper ut den 29 februari 2028. Avtalsperioden är 2+1 år, vilket innebär att det sista året är villkorligt.
Första löneförhöjningarna i juli
Under avtalsperioden får arbetstagarna löneförhöjningar i tre steg.
1.7.2025:
- En allmän höjning på 2,1 procent
- En företagsspecifik lönepott på 0,4 (0,35) procent, av vilken 0,05 procent används för ändringar i anställningsvillkoren.
1.6.2026
- En allmän höjning på 2,3 (2,25) procent, av vilken 0,05 procent används för ändringar i anställningsvillkoren
- En företagsspecifik pott på 0,6 procent.
1.6.2027
- En allmän höjning på 2,0 procent
- En företagsspecifik pott på 0,4 procent.
Förändringar i periodarbete
I fortsättningen kan periodarbete utföras i 128 timmar i två treveckorsperioder under samma kalenderår. Arbetstimmar som överskrider 120 timmar under treveckorsperioden ersätts med en höjning på 100 procent upp till 128 timmar.
En arbetsgrupp kommer att utnämnas för att utveckla periodarbetet och prova en utjämningsperiod på 18 veckor.
– Periodarbete var en av de svåraste frågorna under förhandlingarna, som i övrigt hade en god stämning. Det är bra att vi nu har en arbetsgrupp som kan följa läget och införa ändringar när det behövs, kommenterar avtalsexpert Jussi Päiviö, som ansvarat för förhandlingarna för JHL:s del.
Betydande ändring i reseersättningar
Ersättningarna för resetid när man reser till kurser som ordnas i hemlandet förändras.
Jussi Päiviö beskriver ändringen som betydande.
– Om man reser efter att arbetsdagen slutat, får man timersättning för hälften av den resetid som överskrider två timmar men är högst åtta timmar.
Brand- och räddningsutbildare som är berättigade till utbildningsersättning betalas 30 euro/utbildningsdag som ersättning för lönebortfall.
Man kom även överens om att grunda två nya arbetsgrupper: en för att utveckla lönesättningen och en för att utveckla periodarbetet.
Bättre ersättning för snuttskift och skiftbyte
I och med det nya avtalet höjs ersättningarna enligt följande:
- Ersättningen för snuttskift stiger från 33 euro till 40 euro.
- Ersättningen för att byta skift på en ledig dag stiger från 39 euro till 45 euro. Ersättningen för 24-timmarsskift stiger från 29 euro till 80 euro.
- Skiftbytesersättning betalas för varje skift som ändras.
Ansvarsfrågor tas med i samarbetet
En ny utveckling är att frågor om ansvarsfullhet tas med på listan över saker som behandlas av Finavias samarbetskommitté. Arbetsgivaren tänker även satsa på att stöda lokala miljöansvarigas arbete. Målet är att engagera personalen mer i att främja ansvarsmål.
Jussi Päiviö tackar Finavia för att miljöfrågor beaktas.
– Finavia har visat att de vill vara en föregångare. Utöver miljöfrågor engageras personalen också i frågor som gäller socialt ansvar.
Mer information: Jussi Päiviö, tfn 040 578 5916
Fackförbundet JHL förhandlar om flera kollektivavtal under åren 2024–2025. Följ förhandlingarna här på vår webbplats.
Bli medlem!
JHL är Finlands mångsidigaste fackförbund. Våra medlemmar har cirka tusen olika yrkesbeteckningar inom välfärdssektorn eller offentliga tjänster. Vare sig du är social- och hälsovårdsproffs, pedagog, städare, kosthållsarbetare, sekreterare, väktare eller konduktör är vi fackförbundet för dig!
