Det nya mobila medlemskortet är snart här – kolla in nedladdningsanvisningarna!
Vi skickar de nya mobilmedlemskorten till alla våra medlemmar under veckan som börjar den 16 december. Nedladdningslänken kommer som SMS. JHL slutar med plastkort från och med början av år 2025.
Vi skickar de nya mobilmedlemskorten till våra medlemmar under veckan som börjar den 16 december. Du får kortet per SMS till mobiltelefonnumret du meddelat. I mittJHL kan du kontrollera att ditt telefonnummer stämmer. SMS:et och tjänsten MagMa Lompakko, dit kortet laddas, är tyvärr endast på finska, men själva kortet är på finska, svenska och engelska.
Snabba anvisningar för hur du tar i bruk mobilkortet
- Klicka på länken som du fått per SMS.
Avsändaren är MagMa. I meddelandet står det så här:
Hei, lataa JHL-mobiilikortti tästä:
https://lompakko.magma-app.com/activation?activationCode=… - Registrera dig som användare och skapa en användarkod och ett lösenord.
- Mobilkortet laddas till tjänsten MagMa Lompakko, som du sedan kan lägga till som en app på telefonens startskärm.
Utförligare anvisningar om hur du tar i bruk mobilmedlemskortet
Om du behöver utförligare anvisningar eller har svårt med finskan, har vi publicerat mer detaljerade anvisningar med bilder och översättningar på vår medlemssida.
Om du kan finska, kan du även följa vår instruktionsvideo och läsa ofta ställda frågor gällande mobilkortet på kortleverantörens webbplats.
JHL:s medlemskort blir helt mobilt
Undrar du vad det är för mobilkort vi nu pratar om? Vårt medlemskort förnyas. Medlemskortet blir mobilt i början av nästa år.
Våra medlemmar har tidigare kunnat välja mellan ett medlemskort i plast eller ett mobilkort.
Medlemskortet är ett intyg på att du är medlem i JHL. Du behöver medlemskortet i situationer då du måste bevisa ditt medlemskap – till exempel då du utnyttjar medlemsförmåner.
Alla medlemsförmåner och medlemstjänster finns till hands i telefonen hela tiden. Mobilkortet kan inte heller försvinna: om du av misstag raderar det eller byter telefon kan du ladda ner kortet på nytt!
Så här laddar du ner kortet på nytt:
- Om du har aktiverat kortet tidigare hittar du kortet i Lompakko-appen genom att logga in igen. Gör på samma sättt om du byter telefon.
- Du kan återaktivera kortet med hjälp av ett SMS om du har kvar det ursprungliga meddelandet.
- Om du har tappat bort det ursprungliga aktiveringsmeddelandet ska du kontakta JHL:s medlemstjänst, t.ex. i mittJHL under ”ta kontakt”.
- Mer information finns på kortleverantörens webbplats (på finska).
JHL vill ta sitt ansvar för miljön och välja mer miljövänliga tillvägagångssätt. Att inte längre producera plastkort stöder dessa målsättningar.
Om du inte kan ladda ner mobilkortet får du ett medlemsintyg från mittJHL
Om du inte har en smarttelefon för att ladda ner det nya mobilkortet kan du få ett medlemsintyg i tjänsten mittJHL. Du kan själv ladda ner och skriva ut intyget.
Du kan visa medlemsintyget i stället för mobilkortet till exempel när du utnyttjar dina medlemsförmåner.
Om du inte har en printer går det till exempel att skriva ut intyget på biblioteket.
Observera att detta intyg inte är ett försäkringsintyg, endast ett intyg över ditt medlemskap, såsom medlemskortet.
Försäkringsintyget finns i TaskuTurva
Som medlemsförmån erbjuder vi ett omfattande paket med Turvas försäkringar, bland annat ett reseintyg.
Du hittar ditt försäkringskort i Turvas applikation TaskuTurva. (Tillgänglig på finska.) Den innehåller anvisningar för nödsituationer samt möjlighet att söka läkare och vårdplats. Därför rekommenderat vi varmt att du också laddar ner TaskuTurva.
Om du behöver ett reseförsäkringsintyg kan du skriva ut ett ur Turvas nättjänst eller kontakta Turvas kundbetjäning som kan skicka intyget till dig.
Kom alltid ihåg att kontrollera att du har skött dina medlemsavgifter innan du åker på en resa. Försäkringarna är i kraft bara när medlemskapet är i skick.
I akuta nödsituationer finns hjälp att få även om du inte har med dig något kort eller intyg alls.
SOS International som Turva är delägare i, upprätthåller en resetjänst som har tillgång till alla nödvändiga försäkringsuppgifter. Resetjänsten betjänar även på svenska och är öppen dygnet runt, året runt. Även denna tjänst förutsätter att ditt medlemskap är i sin ordning.
Du får rabatt på bensin med Nestes app
Som medlem i JHL får du 2,1 cent rabatt på bensin och diesel när du tankar på Nestes servicestationer. Medlemsförmånen är fortfarande i kraft, medlemskortets ändringar påverkar inte förmånen.
Du kan utnyttja förmånen genom att ladda Neste-appen och där lägga till ditt JHL-medlemsnummer.