De personliga assistenternas nya strejk har börjat
Den nya veckolånga strejken gällande kollektivavtalet för personliga assistenter som är anställda via arbetsgivarmodellen (Heta-avtalet) har börjat idag tisdag. Inget resultat nåddes i arbetskonflikten, eftersom arbetsgivarnas representant Heta-liitto ställde in förhandlingarna på måndag kväll.
Den riksomfattande strejken för personliga assistenter som omfattas av kollektivavtalet för personliga assistenter (Heta-avtalet) inleddes tisdagen den 6 juni kl. 00.01 och avslutas måndagen den 12 juni kl. 23.59, om inte ett förhandlingsresultat uppnås före det. Strejken gäller assistenter som är anställda via arbetsgivarmodellen, hör till lönegrupp A och följer Heta-avtalet i sitt arbete.
Fackförbundet JHL:s förhandlare är ledsna över att de personliga assistenterna är i strejk.
– Arbetsgivarförbundet Heta-liitto var inte färdiga att förhandla under veckoslutet efter förlikningen på fredag, så den fördröjda förhandlingstidtabellen beror på dem, konstaterar avtalsexpert Laura Tuominen.
– Heta föreslog inte heller någon ny förhandlingstid när de ställde in måndagens förhandlingar.
JHL är besviket att det inte gick att nå en lösning utan mer omfattande arbetskonflikter. Enligt förbundet har nyckeln till lösningen lyfts fram redan tidigare under förlikningsprocessen.
– Branschen har svårt att hålla kvar sina arbetstagare. Detta beror ganska långt på eftersläpet i anställningsvillkoren och lönenivån. Om man inte kan leva på sin lön är det inte möjligt att förbinda sig till en bransch som starkt grundar sig på deltidsarbete. Vi eftersträvar att förbättra hela branschens attraktivitet och förmåga att hålla kvar arbetstagare genom att utveckla anställningsvillkoren mot det bättre, säger avtalsexpert Hanna Katajamäki.
Personlig assistans är en av de mest centrala funktionshindertjänsterna. Det är på välfärdsområdenas ansvar att ordna assistansen. En stor del av den personliga assistansen sköts via arbetsgivarmodellen i stället för att välfärdsområdet själv skulle producera servicen. Branschens lönevillkor och andra anställningsvillkor måste fås att motsvara en situation där servicen skulle produceras av välfärdsområdet.
Det betyder att lönelösningen som minst borde följa nivån i fjolårets lönelösning gällande välfärdsområdenas SH-avtal, så att de personliga assistenternas löner inte blir efter resten av social- och hälsovårdssektorn.
Lönesättningen ska beakta branschens mångsidiga och krävande arbetsuppgifter: assistenter kan ha ansvar för både krävande vårduppgifter såsom läkemedelsutdelning och sårvård samt fysiskt och psykosocialt krävande uppgifter.
Heta-avtalet grundar sig på mycket flexibla arbetstider där assistenten regelbundet kan ha mycket långa arbetsskift, som till och med kan omfatta flera dygn.
– JHL motsätter sig inte i sig de flexibla arbetstider som ingår i arbetets natur, så länge som assistenternas arbetarskydd är i skick. Men assistenterna förtjänar att få rättvis ersättning för sin flexibilitet. För närvarande har assistenterna till exempel inte i praktiken möjlighet att få övertidsersättning, vilket är en oskälig situation för personer som har flexibel arbetstid, säger Tuominen.
Mer information:
Laura Tuominen, avtalsexpert, 050 409 2460
Hanna Katajamäki, avtalsexpert, 050 513 7701