Kollektivavtalet för personliga assistenter (Heta-avtalet)
Kollektivavtalet som JHL förhandlar om fastställer minimivillkoren för personliga assistenters anställningsförhållanden när arbetsgivaren är personen som de assisterar.
JHL förhandlar om det riksomfattande kollektivavtalet för personliga assistenter (Heta-avtalet) så att uppskattningen för detta viktiga arbete ska synas i plånboken och i arbetshälsan. Genom att höra till facket får du intressebevakning, stöd och trygghet.
Kollektivavtalet för personliga assistenter (Heta-avtalet)
Avtalet gäller fram till 30.4.2025. Ladda ner avtalet nedan.
- När arbetsgivaren är personen med funktionsnedsättning själv eller hens representant, och hör till arbetsgivarförbundet för personliga assistenter Heta.
- När arbetsgivaren är någon annan än den assisterade personen själv, och personen har beviljats ersättning för att anställa en assistent på andra grunder än lagen om funktionshinderservice.
- När arbetsgivaren (som kan vara den assisterade personen eller någon annan person) själv ansvarar för de kostnader som anställandet av en assistent förorsakar.
- Om den personliga assistentens arbetsgivare är ett välfärdsområde, följs SH-avtalet.
- Om den personliga assistenten står i ett anställningsförhållande till ett företag eller en organisation, definieras anställningsförhållandets minimivillkor i det allmänt bindande kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen.
Om arbetsgivaren är en privatperson och inte har organiserat sig i ett Heta-förbundet, omfattas anställningsförhållandet i regel inte av något kollektivavtal. Då tillämpas endast arbetslagstiftningen och anställningsvillkoren är uppenbart sämre. De viktigaste villkoren finns då i arbetsavtalslagen, arbetstidslagen och semesterlagen. Till exempel semesterpenning eller lördagsersättning betalas nödvändigtvis inte alls.
När du undertecknar ditt arbetsavtal, ta noggrant reda på vilket kollektivavtal eller vilka villkor som tillämpas för ditt anställningsförhållande. Om din arbetsgivare är personen du assisterar eller hens representant, försäkra dig om att hen är organiserad i Heta.
Det är i ditt intresse att du får alla förmåner som ett kollektivavtal för med sig, annars tillämpas bara arbetslagstiftningen där anställningsvillkoren är betydligt sämre.
Om du är osäker på hur du ska göra, kontakta JHL:s närmaste regionkontor.
Lönesättning i kollektivavtalet för personliga assistenter
Enligt kollektivavtalet för personliga assistenter är personliga assistenter timavlönade. Lönen påverkas av följande faktorer:
- lönegrupp (A, B1, B2 eller C)
- arbetserfarenhetstillägg
- var arbetsplatsen ligger (i huvudstadsregionen eller annanstans i Finland).
Lönegrupper
Lönegrupperna ändrades i början av 2024, och det finns nu fyra grupper: A, B1, B2 och C. Grupp A har de lägsta timlönerna, grupp C de högsta. Arbetsuppgifterna som hör till lönegrupperna B1, B2 och C listas i kollektivavtalets bilaga 1. Bilagan hittar du på sida 43 i avtalet.
Från och med 1.1.2024
- Huvudstadsregionen: 11,93 €
- Övriga Finland: 11,76 €
Från och med 1.7.2024
- Huvudstadsregionen: 12,67 €
- Övriga Finland: 12,51 €
Från och med 1.1.2024
- Huvudstadsregionen: 12,91 €
- Övriga Finland: 12,75 €
Från och med 1.7.2024
- Huvudstadsregionen: 13,21 €
- Övriga Finland: 13,05 €
Från och med 1.1.2024
- Huvudstadsregionen: 13,17 €
- Övriga Finland: 13,00 €
Från och med 1.7.2024
- Huvudstadsregionen: 13,71 €
- Övriga Finland: 13,55 €
Från och med 1.1.2024
- Huvudstadsregionen: 13,57 €
- Övriga Finland: 13,40 €
Från och med 1.7.2024
- Huvudstadsregionen: 14,21 €
- Övriga Finland: 14,05 €
Arbetserfarenhetstillägg
Arbetserfarenhetstillägg höjer minimitimlönen. Timlönen höjs med 1,25 procent efter följande arbetsmånader som berättigar till erfarenhetstillägg: 12 mån (1 år), 35 mån (3 år), 60 mån (5 år), 96 mån (8 år), 132 mån (11 år) och 168 mån (14 år). Tillägget för 14 års arbetserfarenhet trädde i kraft 1.1.2024.
Höjningarna betalas även om arbetstagarens timlön är högre än minimitimlönen.
Från och med 1.1.2024 tjänar du in arbetserfarenhetstillägg för sådana arbetsmånader när du har arbetat som personlig assistent eller med liknande uppgifter i sammanlagt 30 timmar eller 14 arbetsdagar. Det kan vara fråga om ett anställningsförhållande eller flera.
Om arbetserfarenhetstillägget räknas utifrån minst 30 arbetstimmar i månaden beaktas
samtliga arbetsmånader från och med 1.1.2022. Du betalas emellertid inte retroaktivt erfarenhetstillägg om du har arbetat minst 30 timmar i veckan före 1.1.2024. För den tiden beaktas minst 35 arbetstimmar eller 14 dagar i månaden.
Allt arbete som personlig assistent berättigar dig till erfarenhetstillägg oavsett vilken lönegrupp har arbetat i. Om du arbetar med liknande uppgifter jämförs dina tidigare arbetsuppgifter med dina nuvarande uppgifter när tillägget beräknas.
Du kan läsa mer om erfarenhetstillägg på sidan 29 i kollektivavtalet.
Vilka arbetsuppgifter hör till de olika lönegrupperna?
Du får timlön åtminstone enligt lönegrupp A om dina arbetsuppgifter huvudsakligen är att
assistera med dagliga aktiviteter, arbete, studier, interaktion, fritidsaktiviteter eller delaktighet i samhället, och om arbetsuppgifterna inte ger rätt till timlön enligt lönegrupp B1, B2 eller C.
Bilagan om arbetsuppgifter i lönegrupperna B1, B2 och C hittar du på sida 43 i kollektivavtalet.
Lönegrupp B är uppdelad i undergrupperna B1 och B2.
Du får timlön åtminstone enligt lönegrupp B om en permanent del av dina
arbetsuppgifter är krävande egenvårdsuppgifter eller andra uppgifter som
förhandlingsparterna för kollektivavtalet gemensamt har fastställt att hör till lönegrupp B.
Huruvida en arbetsuppgift är permanent avgörs alltid specifikt för varje fall och arbetstagare.
Arbetsuppgiften behöver inte vara dagligen eller veckovis återkommande för att den ska kunna anses vara permanent.
För att du ska få lön enligt lönegrupp B måste arbetsuppgifterna också vara inriktade på den person som har beviljats personlig assistans.
Kollektivavtalets förhandlingsparter uppdaterar kontinuerligt listan över arbetsuppgifter som ingår i lönegrupp B.
Arbetsuppgifter som hör till lönegrupp B1:
Arbetsuppgifter där du lyfter eller flyttar personen du assisterar
Om du dagligen eller ofta behöver lyfta eller flytta personen du assisterar på ett sätt som är fysiskt ansträngande eller kräver hjälpmedel, och den du assisterar är minst 12 år gammal.
Assistans med intimhygien
Renhållning av underlivet eller motsvarande uppgifter som kräver direkt beröring av underlivet.
Åtgärder relaterade till tarmfunktion och tarmtömning
Exempelvis touchering eller tarmtömning med suppositorium eller mikrolavemang.
Arbetsuppgifter relaterade till stomier
Tömning av stomipåse och byte av stomiplatta.
Arbetsuppgifter som hör till lönegrupp B2:
Självständig fördelning av läkemedel
Om du fördelar läkemedel på egen hand utan att arbetsgivaren övervakar dig. Detta innebär i praktiken att du exempelvis tar ut läkemedlen ur förpackningen och gör dem
tillgängliga för personen du assisterar i en dosett eller något annat doseringsredskap (olika typer av pumpar).
Om arbetsgivaren övervakar läkemedelsfördelningen är det inte fråga om självständig
fördelning av läkemedel, utan en arbetsuppgift som hör till lönegrupp A. Att arbetsgivaren övervakar fördelningen betyder att hen exempelvis själv kan kontrollera vilka läkemedel
hen tar och hur mycket eller kontrollera hur läkemedlen placeras i dosetten eller doseringsredskapet.
Dosering och administrering av läkemedel som ges i form av en injektion
Om du doserar insulin eller något annat läkemedel och ger injektionen.
Krävande sårvård
Exempelvis bestående eller återkommande trycksårsbehandling.
Assistans vid skötsel av luftvägarnas funktion i den mån detta inte ingår i lönegrupp C
Assistans vid användning av respirator är en arbetsuppgift som i regel ingår i lönegrupp B.
Om den du assisterar däremot klarar av att ansluta sig själv till respiratorn (ta på sig masken), ingår arbetsuppgiften i lönegrupp A, även om respiratorn som helhet stöder andningsfunktionen.
Om dina arbetsuppgifter innefattar sugning av luftvägar med en suganordning, ingår uppgiften i lönegrupp B2 även om den du assisterar inte använder någon annan form av andningsstöd.
Övertrycksventilation för vård av sömnapné eller andra former av assistans vid skötsel av luftvägarnas funktion som inte anges i kollektivavtalets bestämmelse ingår inte i lönegrupp B2, utan i lönegrupp A.
Byte av PEG-sond
Byte av PEG-sond ingår i lönegrupp B2. Anslutning av sonden till flaskan eller påsen med näringslösning eller inställning av näringslösningens dropptakt hör däremot inte till lönegrupp B2, och inte heller spolning av sonden.
Kateterisering
Arbetsuppgifter relaterade till Cystofix (suprapubisk kateter)
Enbart tömning eller byte av urinuppsamlingspåse hör till lönegrupp A.
Du får timlön åtminstone enligt lönegrupp C om en permanent del av dina
arbetsuppgifter är krävande uppgifter som förhandlingsparterna för kollektivavtalet gemensamt har fastställt att hör till lönegrupp C.
Huruvida en arbetsuppgift är permanent avgörs alltid specifikt för varje fall och arbetstagare.
Arbetsuppgiften behöver inte vara dagligen eller veckovis återkommande för att den ska kunna anses vara permanent.
För att du ska få lön enligt lönegrupp C måste arbetsuppgifterna också vara inriktade på den person som har beviljats personlig assistans.
Kollektivavtalets förhandlingsparter uppdaterar kontinuerligt listan över arbetsuppgifter som ingår i lönegrupp C.
Arbetsuppgifter som hör till lönegrupp C:
Personlig assistans av en person som använder livsuppehållande respirator
Om assistans vid användning av respiratorn utgör en permanent del av dina arbetsuppgifter.
Om personen du assisterar däremot klarar av att ansluta sig själv till respiratorn (ta på sig
masken), rör det sig inte om en arbetsuppgift i lönegrupp C.
Assistans av en person som får vård i livets slutskede
Krävande arbetsuppgifter relaterade till kommunikation
Om dina dagliga arbetsuppgifter innefattar taltolkning eller användning av taktilt teckenspråk, punktskrift, teckenspråk eller tecknat tal, och dessa kommunikationsfärdigheter utgör en förutsättning för att kommunicera med den du assisterar.
Företagshälsovård för personliga assistenter
Du har rätt till företagshälsovård oavsett om din arbetsgivare är ett välfärdsområde, ett privat företag, en organisation eller en privatperson. Det stadgas i lagen. Du har också rätt till företagshälsovård oavsett om ditt anställningsförhållande är på heltid eller på deltid och en tillsvidareanställning eller en visstidsanställning.
Lagstadgad företagshälsovård är främst förebyggande rådgivning och uppföljning. Till den hör bland annat följande:
- Utredning, bedömning och uppföljning av arbetsrelaterade hälsorisker och arbetstagarnas hälsotillstånd och arbetsförmåga.
- Förslag på åtgärder för att förbättra hälsa och säkerhet i arbetet.
- Rådgivning och vägledning gällande hälsa och säkerhet i arbetet.
- Utredning och bedömning av hälsa och säkerhet i arbetet och arbetsförhållandena. Detta innebär till exempel att kartlägga faror på arbetsplatsen, arbetsarrangemangens effekt och risken för olyckor och våld.
Behandling av sjukdom hör inte till den lagstadgade företagshälsovården, men din arbetsgivare kan inkludera den i företagshälsovårdsavtalet.
Om din arbetsgivare är en privatperson, kräv att få ett skriftligt avtal där företagshälsovårdens innehåll och omfattning framkommer.
Om något i din arbetssäkerhet eller dina arbetsförhållanden verkar misstänkt, be din arbetsgivare om företagshälsovårdens kontaktuppgifter och ta kontakt med företagshälsovården. Om du stöter på problem kan du kontakta ditt fackförbund JHL:s regionkontor.
Arbetssäkerhet för personliga assistenter
Visste du att arbetarskyddslagen gäller även arbete som du utför hemma hos någon? Det är på din arbetsgivares ansvar att ordna lagstadgad företagshälsovård för dig.
För att du ska vara trygg i ditt arbete krävs samspel mellan dig och din arbetsgivare. Ni har båda vissa skyldigheter gällande arbetssäkerhet. Dessa fastställs i kollektivavtalet för personliga assistenter (paragraf 20, sida 36).
Arbetsgivaren har följande skyldigheter:
- Arbetsgivaren ska bedöma faktorer som kan orsaka skada eller fara i ditt arbete. För denna bedömning ska hen vid behov anlita utomstående experter, till exempel företagshälsovården.
- Arbetsgivaren ska låta utföra en arbetsplatsutredning. Utredningen genomförs av företagshälsovården. Den måste vara tillgänglig om du vill se den. I arbetsplatsutredningen utreder företagshälsovården hur hälsosamma och trygga dina arbetsplatsförhållanden är och hur de påverkar din hälsa och arbetsförmåga.
- Arbetsgivaren ska införskaffa till exempel skyddshandskar och nödvändig utrustning för flyttningar när arbetarskyddslagen förutsätter det. Det är din arbetsgivares skyldighet att introducera dig i att använda denna apparatur.
Du har följande skyldigheter:
- Du ska följa de order och anvisningar som arbetsgivaren har befogenheter att ge dig.
- Även i övrigt ska du iaktta ordning och reda och vara omsorgsfull och aktsam så att ditt arbete och dina arbetsförhållanden hålls trygga och hälsosamma.
- Under arbetstid ska du ha kläder som inte hindrar dig från att utföra dina arbetsuppgifter väl. Du ska uppmärksamma din arbetsgivares meddelanden om särskilda arbetsuppgifter som kan påverka din klädsel. Sådana uppgifter kan till exempel vara assistans utomhus eller att assistera med motion.