Koulunkäynninohjaajat lataavat kesällä virtaa sekä lomailusta että työstä
Kun kesäkuun alussa koulujen pihat hiljenevät ja oppilaat kirmaavat kesälaitumille, siirtyy moni koulunkäynninohjaaja toisenlaisiin tehtäviin. Pitkän kesän aikana ehtii tehdä töitä ja lomailla sopivassa suhteessa.
Jo vuoden alkaessa työnantajien tulisi kartoittaa kaikki koulunkäynninohjaajille soveltuvat tehtävät, joita kunnassa on kesän aikana tarjolla. Näin ollen ohjaajan työ ei ole kausiluonteista, sillä kesälläkin on paljon sellaista työtä, johon ohjaajilla on osaamista ja johon he voivat tarttua.
Työnantajalla on velvollisuus tarjota koulun kesäkeskeytyksen ajaksi koulunkäynninohjaajille muuta työtä. Myös työsopimuslaki velvoittaa työnantajan tarjoamaan lisätyötä sen palveluksessa oleville osa-aikaisille työntekijöille. Työnantajalla on mahdollisuus KVTES I luvun 10 §:n perusteella siirtää työntekijä tilapäisesti tehtäviin, joita voidaan hänen koulutuksensa ja työkokemuksensa huomioon ottaen pitää hänelle sopivina.
Moni ohjaaja hakee myös omatoimisesti kesätyöpaikan itselleen. Koulunkäynninohjaajat voivat tehdä kesällä hyvinkin erilaisia työtehtäviä. Näin ohjaajan on samalla mahdollisuus hyödyntää omaa osaamistaan ja oppia samalla uutta.
Kesätyö antaa monesti muutakin vastinetta kuin palkan. Väliaikainen pistäytyminen eri työympäristössä ja hiukan erilaisessa työssä auttaa jaksamaan haastavassa ja aika-ajoin kuormittavassa työssä lukuvuoden aikana.
Kirjaston hiljaisuudessa
Kun oppilaat viettävät lomapäiviään ja poikkeavat Nousiaisten kirjastossa, kokevat he mieluisan yllätyksen. Siellä vastassa on tuttu koulunkäynninohjaaja Maarit.
Maarit työskentelee kesäaikoina kirjastossa. Työ on hyvin erilaista verrattuna ohjaajan arkeen. Hiljainen kirjasto ja rauhalliset asiakaskohtaamiset antavat täydellistä vastapainoa koulun hälinään. Aamut alkavat palautuslaatikkoon palautettujen kirjojen laittamisella takaisin omille paikoilleen, hyllyttämisellä. Ensimmäisinä päivinä pitää taas muistella missä minkäkin aineiston oikea paikka on, mutta äkkiä muisti palautuu edelliseen kesään.
Päivä jatkuu kirjojen valmistelulla lainattavaksi tarroittamalla kirjat.
– Nykyään kirjat tulee valmiiksi päällystettyinä, muutaman kesän sain tehdä lempipuuhaani eli päällystää kontaktimuovilla kirjoja, haikailee Maarit.
Kirjastoa pääsee myös laittamaan uuteen uskoon.
– Eräänäkin kesänä lastenosaston kirjat järjestettiin ihan uuteen järjestykseen hyllyihin ja samalla kaikki hyllyt puhdistettiin.
Työ tutussa kirjastossa on vaihtelevaa, antoisaa ja rauhaisaa. Kesän aikana ehtii hyvin tutustua kirjallisuuden valikoimaan, josta on hyötyä niin töissä kuin vapaa-ajalla. Taskut täynnä hyviä kirjavinkkejä on mukava aloittaa elokuussa taas koulutyö.
Puutarhalla Kukkaterapiaa
Minnan kesätyöpaikka on Malisen puutarhamyymälällä. Hän saa usein vastata kysymykseen: miksi niin erilainen työ kuin vakituinen. Hän löytää samankaltaisuutta molemmista töistä.
– Hyvinvointia ja kasvun tukemista, sadonkorjuuta. Siihen väliin mahtuu vielä paljon muutakin. Mietihän, eikö asia olekin näin?
Erojakin hän löytää koulunkäynninohjaajan työhön verrattuna.
– Saan työskennellä aikuisten parissa ja työyhteisö, jonka kanssa päivittäin työskentelen, on pienempi. Kiireitä toki riittää molemmissa työpaikoissa, mutta puutarhamyymälässä työ ei katkea kellon soittoon 45 minuutin sykleissä, Minna pohtii.
Suunnittelu ja toteutus yhdessä asiakkaiden kanssa on voimaannuttavaa. Kukkien, hyötykasvien ja puiden parissa työskennellessä korvat eivät ole koetuksella vaan saavat levätä. Kukkaterapia, silmille ja sielulle, antaa voimavaroja tulevaan lukukauteen. Juuret alaspäin ja kasvuun!
Elämyksiä päiväleirillä
– Jes, kohta loppuu koulu ja pääsee päiväleirille! iloitsee Anu.
Anu odottaa innolla, että lukuvuosi saadaan pakettiin ja hän pääsee päiväleirille touhuamaan ihanien kollegoiden ja lasten kanssa mukavia juttuja. Päiväleirit kruunaavat lukuvuoden ja on mukava tapa lopettaa työt kesäkuun lopussa päiväleirien jälkeen.
Päiväleireille tulee 1-3 luokkien oppilaita, jotka ovat tuttuja ohjaajille omalta koululta tai edellisiltä leireiltä. Koulunkäynninohjaajat saavat itse suunnitella ja toteuttaa päiväleirien teemat, askartelut, leikit ja touhut. Tämä on se hetki, jolloin saa käyttää hyödyksi omia vahvuuksia, mielenkiinnonkohteita ja motivaatiota. Kivalla porukalla yhdessä mietityt teemat takaavat sen, että toiminta on leireillä mielekästä, hauskaa ja mieleenpainuvaa.
– Tänä vuonna vuorossa on Farmiviikko, Luontoviikko ja Juhannusviikko.
Farmiviikolle Anu on saanut hankittua Valion kautta leikkisän Maikki-lehmän, jonka avulla harjoitellaan lypsämistä. Lapsille ja varmasti myös aikuisille on luvassa lypsydiplomi urakan jälkeen.
Päiväleirien toiminta on rentoa ja porukka hitsautuu tiiviiksi viikon aikana. Uusien ystävyyssuhteiden syntyminen, yhdessä vietetyt hetket ja hauskat kokemukset tekevät työpäivistä hauskoja ja voimaannuttavia.
– Lasten onnistumiset, mahtavat taideteokset, iloiset hymyt ja kikattavat naurut ovat sellaisia asioita, joihin mielellään päättää raskaankin työvuoden. Ne ovat niitä tämän työn timantteja! Anu toteaa lopuksi.
Kesällä on mahdollisuus kerätä positiivista energiaa, hauskoja hetkiä ja erilaisia kokemuksia myös työstä. Kun koulunkäynninohjaajalla on sopivassa suhteessa työtä ja lomaa, jaksaa taas elokuussa kohdata varsinaisen koulunkäynninohjaajan arjen iloine ja haasteineen.
Aurinkoista ja voimaannuttavaa kesää kaikille!
Olethan jo tutustunut koulunkäynninohjaajien omiin ammatillisiin sivuihin ja käynyt liittymässä koulunkäynninohjaajien omaan Facebook-ryhmään sekä JHL:n kasvatus- ja ohjausalan Facebook-sivun seuraajaksi!