JHL:stä Green Office – vihreys osaksi työnteon arkea
JHL:ssä vihertää nyt muutenkin kuin kevään merkeissä: Liiton keskus- ja aluetoimistoille on vastikään myönnetty Green Office -sertifikaatti. Merkki kertoo siitä, että organisaatio pyrkii tavoitteellisesti edistämään ympäristöystävällisiä käytäntöjä toiminnassaan.
Luonnonsuojelujärjestö WWF:n myöntämää Green Office -symbolia – ei siis papukaija- vaan pandamerkkiä – kannamme ylpeästi, sillä oikeutta sen käyttämiseen ei saadakaan ihan noin vain.
Olemme nyt vuoden verran tutustuneet Green Officen maailmaan ja soveltaneet sen oppeja työntekoon. Melkoisen lisähaasteen on tuonut se, että suurin osa toimistojemme työstä on tänä aikana toteutettu etänä koronatilanteen takia. Toimivat etäyhteydet ja yhdessä tekeminen ovat kuitenkin mahdollistaneet sen, että jokaiselle JHL:n toimistolle on pystytty luomaan suunnitelma, joka sisältää toimistokohtaiset tavoitteet ja toimenpiteet.
Kuluneen etätyövuoden aikana on tehty paljon selvitystyötä lähtötilanteesta – miten ympäristötietoisesti on toimittu ja missä voidaan parantaa? Tarvitseeko käyttää kertakäyttöastioita, sammutetaanko valot kun niitä ei tarvita ja onko jokainen paperi pakko tulostaa? Alkuvaiheen jonkinmoisen ihmettelyn ja totuttelun jälkeen Green Officesta on tarkoitus tulla osa työmme arkea. Päivittäisinä valintoina se voi näkyä vaikkapa niin, että paperit tulostetaan harkiten, roskat osuvat oikeaan astiaan ja ehkä se kasvisruokakin päätyy lautaselle hieman useammin.
Green Officessa, kuten niin monessa muussakin asiassa, menestymisen avain on yhteistyössä. Meillä on nyt keskustoimistolla monialainen tiimi, joka yhteistuumin vie Green Officea eteenpäin. Olemme käsitelleet kysymyksiä kiinteistön lämpötiloista, siivousaineista ja kierrätyksestä tietokoneisiin, toimistokalusteisiin, matkustamiseen sekä kahvin ja teen vastuullisuusmerkintöihin. Aluetoimistoilla Green Office-vastuuhenkilöt ovat rakentaneet kollegoidensa kanssa omia paikallisia käytäntöjään ja tavoitteitaan eri olosuhteisiin sopivasti. Yksi tärkeimpiä asioita Green Office-työssä onkin, että toimistot pääsevät itse perehtymään vaatimuksiin ja pohtimaan, miten juuri omalla työpaikalla pystytään jatkossa toimimaan paremmin. Jokainen pääsee mukaan toteuttamaan vihreämpää toimistoa. Se tuo uusiin käytäntöihin paitsi muokattavuutta erikokoisiin ja -näköisiin toimistoihin, myös omakohtaisuutta ja merkityksellisyyttä
Kun JHL:ssä palataan pandemian jälkeiseen työelämään, on toimistoilla tiedossa hieman uudenlaista tekemistä: Jossain seurataan tarkemmin sisälämpötila, toisaalla panostetaan erityisesti ruokailun ja kahvitarjoilun ympäristöystävällisyyteen. Osa katsoo (tai on jo katsonut) omat kierrätysmahdollisuudet mahdollisimman hyvään kuntoon tai syynää sähkönkulutusta.
Keskustoimistolla olemme muun muassa siirtyneet sertifioituun tuulisähköön ja panostaneet erityisesti sisäiseen, koko henkilökuntaa koskevaan Green Office-viestintään. Jatkossa viestimme aiheesta myös ulospäin, ja siksi sietääkin mainita, että jäsenlehtemme Motiivi on nykyään hiilineutraali painotuote. Jatkossa pyrimme myös seuraamaan energiankulutusta tarkemmin ja katsomaan, missä mahdollisesti pystyisimme sitä vähentämään. Kun toimistolla jälleen on enemmän väkeä, löytyy kerroksistamme uudet jätteidenlajitteluastiat ja henkilöstöravintolassa hyödynnetään Green Officen ruokaoppaita. Hankinnoissa pyrimme kaikilla toimistoilla tästedes huomioimaan entistä tarkemmin erinäiset vastuullisuuskriteerit aina kun mahdollista.
Miksikö ammattiliitto ryhtyy Green Officeen? Tiedostamme JHL:ssä, että ilmastonmuutos tulee vaikuttamaan monin tavoin työn tekemisen muotoihin, ja meidän on hyvä olla valmiita oppimaan uutta. JHL on selvittämässä ilmastonmuutoksen laajempia vaikutuksia liiton toimintaympäristöön ja osana tätä halusimme myös saada omat rivimme kuntoon. Jokaisen on nyt syytä oppia ja omaksua ympäristöystävällisempiä työskentelytapoja. Hiilidioksidipäästöjen alasajoon tarvitaan sekä suuria toimenpiteitä että henkilökohtaisten valintojen ja tottumusten muutosta. Green Office tarjoaa tähän sekä keinoja ja kannustusta että ulkopuolisen arvioijan, joka seuraa toimistojen tavoitteita ja edistymistä. Haluamme aktiivisesti olla mukana ottamassa askeleita kohti kestävämpää tulevaisuutta.
**
Lisää aiheesta JHL:n verkkosivuilla.